الثلاثاء 30 أبريل 2024 الموافق 21 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
حوادث

والد الشهيد أحمد شوشة: قال لأخته في آخر زيارة حد يطول يبقا شهيد ومقدرتش أشوف مشهد استشهاده

الأحد 09/مايو/2021 - 01:28 ص
مصر تايمز

علق النائب حافظ شوشة والد الشهيد أحمد شوشة في معركة الواحات على مشاهد الاختيار 2 التي جسدت ووثقت المعركة قائلاً: "حاجة جميلة ومشرفة لكل مصر مش بس أهالي الشهداء لانها رسالة للعالم أن شبابنا  لديهم رغبة في التضحية من أجل بلدهم ومش بيفكروا في نفسهم بس وأن أرواحهم فداء لتراب مصر".

أتابع في مداخلة  هاتفية  خلال  برنامج " كلمة أخيرة" الذي تقدمه الاعلامية لميس الحديدي على شاشة " إكسترا نيوز" خلال  شهر رمضان قائلاً: "وأن دم الشباب ده رخيص اوي مقابل تراب مصر وأنا لو عندي عشر أولاد هضحي بيهم فداء لمصر ولسه بقول كده  رغم مرور ثلاث سنوات على الشهيد ".

وحول المشهد الذي جسد شخصية الراحل قال : "العساكر إلي كانوا معاه في الواقعة حكولي الي حصل في الواقعة  وبطولته وكل التفاصيل وانه لم يخف ولم يخش منهم وقال لهم لاأخاف منكم لانكم شوية خونة وإستشهد وهو واقف على رجليه ولديه ثبات إنفعالي كبير في عمر 23  سنة وقف وقال كده في وش الارهابيين مين في العالم يملك سشباب زي شباب مصر بعزيمتهم وقتهم ؟ .

 وكشف  أنه لم يستطع مشاهدة الحلقة بالامس قائلاً: نزلت بعد الفطار ورجعت الساعة 2 بليل  مشيت في الشارع مش عارف أنا رايح فين   مقدرتش أشوف مشهد الاستشهاد إذا كان خبر إستشهاده كان مفاجاة ليا  فإزاي هقدر أشوف المشهد لكن رغم ذلك تابعت مسلسل الاختيار منذ بدايته وهو  مسلسل  واقعي  جداً  بس مقدرتش اشوف الحلقة الي فيها إبني أخته الكبيرة خلود بس هي الي شافت  الحلقة  وتعبت نفسياً  بعدها لانه كان معزوم عندها قبل إستشهاده ولما قلتله خلي بالك من نفسك قلها إدعي ربنا بس ابقى شهيد حد يطول ؟!".