الإثنين 22 أبريل 2024 الموافق 13 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
توك شو

عمرو أديب لـ الحكومة: مش عاوزين مفاجآت فى جداول قطع الكهرباء فى رمضان

الإثنين 19/فبراير/2024 - 11:42 م
عمرو أديب
عمرو أديب

قال الإعلامي عمرو أديب، الكثيرين تناولوا  موضوع موعد انقطاع الكهرباء في شهر رمضان، هل الأنسب قطعها قبل الإفطار أم بعد الإفطار، موضحا " في ناس كتير قالوا طبعًا لا قبل الفطار، إحنا بنعمل مليون حاجة بنطبخ والعيال راجعة من المدارس وجاي لنا ضيوف، وناس تانية قالت لا بعد الفطار بنتفرج على رامز ونصلي التراويح.. أنا مليش دعوة مش أنا اللى بقول وأتمنى لا يتقطع قبل أو بعد الفطار".

 

وقال خلال برنامجه "الحكاية" موجها حديثه للحكومة،" لو سمحتم مش عاوزين مفاجآت، متجيش قبل رمضان بيومين وتقول لي أنا عامله قبل أو بعد الفطار،الموضوع فى أيد الحكومة لا وزارة الكهرباء ولا وزارة البترول الموضوع تبع الحكومة".

 

ولفت إلى أنه لا يرغب في انقطاع التيار خلال شهر رمضان، لكنه يتفهم سبب لجوء الدولة لتخفيف الأحمال نتيجة الأزمة الاقتصادية، قائلا: "بما إن في اضطرار اتكلموا مع الناس، بلاش طريقة الجدول نزل ليلة رمضان، قولوا لنا ناويين تعملوا إيه بهدوء.. الناس مش ناقصة النور كمان، كفاية الأسعار ومفيش سكر".

 

وتابع " أتمنى تكون في مفاجأة لطيفة بمناسبة رمضان وتقول الحكومة إن الكهرباء تتقطع وقت صغير، أو يوم آه ويوم لا، أو متتقطعش خالص، المصريين بيعملوا حاجات كتير في رمضان"