الإثنين 03 أكتوبر 2022 الموافق 07 ربيع الأول 1444
رئيس التحرير
حازم عادل
توك شو

مفيدة شيحة: الجيل الذهبي لماسبيروا قدوة للأجيال الجديدة

الإثنين 19/سبتمبر/2022 - 06:26 م
ماسبيرو
ماسبيرو

عبرت الإعلامية مفيدة شيحة، عن عميق تقديرها واحترامها للجيل الذهبي لماسبيروا، مؤكدا أن هذا الجيل له أثر كبير في نجاح ماسبيروا في بدايته. 


وأضافت مفيدة شيحة، في تصريحات تلفزيونية، أن :"دايما لما بتيجي سيرة الإعلام بنحن للكلام عن الجيل الذهبي لماسبيرو، اللي مش بس كان سبب في النجاح والتأثير الكبير للتلفزيون المصري في أنحاء الوطن العربي، ولكن كمان كان القدوة والنموذج لأجيال تانية حبوا الإعلام وحملوا الراية من بعده". 


وتابع مفيدة شيحة، أن من رموز ماسبيرو اللي ليهم بصمة كبيرة في حياتنا مش بس على الشاشة، الإعلامية القديرة فريدة الزمر، اللي نفتكرها ببرامج كتير زي "مع النجوم" و"النادي الدولي" و"ذاكرة ماسبيرو" و"كلمة حق"، غير تجربتها المهمة في إذاعة مونت كارلو".


وأكملت مفيدة شيحة، أن :"فريدة الزمر، مدخلتش الإعلام صدفة، دا كان حلمها من الطفولة، وسبقها للشاشة أخوها الإعلامي الكبير الراحل فايز الزمر، واللي زي ما كان قدوة ليها، كانت هي قدوة لبنتها الإعلامية الجميلة هند رشاد، واللي كملت مسيرتها مش بس على الشاشة، ولكن كمان في مجلس النواب".


وتابعت مفيدة شيحة، أن :"فريدة الأم وهند الابنة جيلين اختاروا نفس الطريق، لكن "مريم" الحفيدة كان عندها رأي تاني، ورفضت إنها تعيش في جلباب الأم والجدة".