الخميس 09 مايو 2024 الموافق 01 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
رياضة

ميدو: كارتيرون يتعرض لحملة ممنهجة.. ومن يريد الرحيل عن الزمالك سيندم

الإثنين 21/فبراير/2022 - 10:08 ص
باتريس كارتيرون
باتريس كارتيرون

قال أحمد حسام ميدو، نجم نادي الزمالك الأسبق، أن الفرنسي باتريس كارتيرون، المدير الفني للفريق الكروي الأول بنادي الزمالك يتعرض لحملة ممنهجة من بعض نجوم الزمالك القدامى والإعلام.

وأضاف ميدو في تصريحات عبر برنامجه "الريمونتادا" الذي يذاع على قناة "المحور"، "كلنا بنقول إن كارتيرون غلط بس مينفعش نخونه هو مش عايز يخسر، أنا مش بدافع عنه أنا ضد تصدير فكرة إنك تلعب الماتش اللي جاي تتغلب، أنت مبتضغطهوش فنياً أنت بتشكك في ذمته، والدنيا مقامتش ليه لما الأهلي اتعادل مع الهلال السوداني؟ عشان في حماية، أما الزمالك المدرب مباح".

وتابع، "لازم الإعلام يبقى عادل مع الزمالك، الفريق لسه منافس قوي على بطولة أفريقيا ولازم الكلام ده يتصدر للاعيبة والجهاز الفني، تعادل الزمالك مع ساجرادا تعادل إيجابي زي ما تعادل الأهلي مع الهلال السوداني إيجابي".

واستكمل، "كارتيرون عنده رصيد بعدما جاب الدوري السنة اللي فاتت، مدرب الزمالك مباح للجميع بعكس الأهلي، لازم النادي نفسه يحمي المدرب بشكل كويس، دلوقتي دور الدعم والمساندة، لا يجب تخوين كارتيرون وأكبر دليل أنه عندما يريد الرحيل سيقول للإدارة ويدفع الشرط الجزائي ثم يرحل مثلما فعلها من قبل، التشكيك فيه أمر مؤسف بالنسبة لي".

ووجه أحمد حسام ميدو نجم ومدرب الزمالك السابق، رسالة للاعبي الأبيض عقب التعادل مع ساجرادا الأنجولي، قائلاً، "لاعيبة الزمالك لازم تراجع نفسها أنت بتلعب بتيشرت الزمالك، وأما بتكسبوا فيه 50 60 مليون بيناموا مبسوطين، اللاعب الذي لا يحترم نعمة الزمالك هيندم بعد الرحيل واسأل اللي مشيوا، كل اللي رحل من الزمالك يريد العودة مرة أخرى، 80% من اللاعبين خارج تركيزهم".