الجمعة 17 مايو 2024 الموافق 09 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
رياضة

تريزيجيه: "جوزيه قبل ما يمشى قالى هتبقى أحسن لاعب فى مصر"

الثلاثاء 29/يونيو/2021 - 12:02 ص
تريزيجيه
تريزيجيه

تحدث محمود حسن تريزيجيه، نجم نادى أستون فيلا الإنجليزى ومنتخب مصر، عن بداية مسيرته الكروية فى النادى الأهلى، وقال تريزيجيه فى تصريحات عبر قناة النادى الاهلى: "فرقتي اتلغت وانا صغير في ناشئي الاهلي ورفضت الرحيل".

وأكمل: "وقعدت اتمرن 3 سنين ونصف، وكهربا كان في نفس فرقتي وراح إنبي وقتها"، وأضاف: "كنت على وشك الرحيل إلى قطر وكابتن علي ماهر رفض وقالي مافيش سفر وهتمضي دلوقتي وهتلعب فريق اول وكان عمري 16 سنة".

وواصل: "كنت بالعب رقم 10 ولعبت في نص الملعب بتوصية من علي ماهر ولعبت وسط جيل العتاولة، مشيرًا: "جوزيه قالي وهو ماشي انت هتكون احسن لاعب في مصر لانك احسن ناشئ دربته في مسيرتي".

وزاد: " كنت 10 سنين وبسافر من موقف رمسيس وعبود وكنت بنام في المواصلات وانا حاضن جزمة الكورة عشان متتاخدش وانا نايم"، وأتم حديثه: "كنت بنام في جامع النادي ساعتين قبل التمرين عشان اقدر اتمرن بعد المشوار من كفر الشيخ".

على صعيد متصل، كشف نادر شوقي وكيل أعمال اللاعب محمود حسن تريزيجيه، نجم منتخب مصر ونادي أستون فيلا الإنجليزي، عن مفاجأة بشأن المقابل المادي الذي تقاضاه اللاعب نظير الظهور على شاشة قناة "الأهلي" مع إسلام الشاطر ببرنامج "البيت الكبير"، في الحادية عشر مساء اليوم.

وكتب نادر شوقي عبر صفحته الشخصية بموقع "تويتر"، "قعدت اتفاوض مع الناس بتاع 15 يوم، ووصلنا لرقم كويس، واللاعب كلمني و قالي انت مش عملت شغلك ومبسوط،  قولته اه ليه؟،  قالي انا يا عم نادر مش هاخد ولا جنيه من قناة النادي اللي خيره عليا وعمل أسمي، ومتنازل عن المقابل المادي كله (دي شهادة حق )". 

وتعتبر حلقة اليوم هي أول ظهور للنجم المصري محمود تريزيجيه على أي وسيلة إعلامية مصرية، منذ احترافه في أوروبا، ويتحدث تريزيجيه عن بداياته في النادي الأهلي والمدربين الذين اكتشفوا موهبته ودورهم في بناء شخصيته والبطولات التي حققها مع الفريق الأحمر ومشواره الاحترافي في أوروبا بداية من أندرلخت البلجيكي مرورا بناديي رويال موسكرون البلجيكي وقاسم باشا التركي ووصولا إلى أستون فيلا الإنجليزي ونجاحاته الكبيرة في الموسم الماضي قبل تعرضه لإصابة الرباط الصليبي وموعد عودته للملاعب بعد اجتياز شوط كبير من البرنامج التأهيلي بنجاح، بالإضافة إلى تألقه مع منتخب مصر خلال السنوات الماضية والتأهل لكأس العالم فى روسيا 2018 ونهائي أمم أفريقيا بالجابون 2017 بعد غياب طويل.