الجمعة 01 يوليو 2022 الموافق 02 ذو الحجة 1443
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

هبة قطب تعتلي "التريند" بسبب أزمة البوركيني.. وتعلق على منع ابنتها من نزول "البسين"

الأحد 27/يونيو/2021 - 12:07 م
هبة قطب
هبة قطب

تصدر اسم الطبيبة هبة قطب، محرك البحث الشهير "جوجل" وذلك بعد أزمة ابنتها دينا هشام من نزول حمام سباحة في أحد النوادى  بـ"المايوه الشرعي" أو "البوركيني".

رد فعل هبة قطب بعد أزمة ابنتها
وخلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي عمرو أديب ببرنامج "الحكاية" على قناة MBC مصر، وردا على سؤال عن رد فعل هبة قطب، قالت دينا هشام: "أنا بتعرض للموقف ده بقالي 4 أو 5 سنين. كنت دايما آجي مصر أجازات، والسنة دي قررت آجي أعيش في مصر وأشتغل هنا علشان بلدي وبحبها. دخلت لمامي بعد اللي حصل، واتعصبت جدا، ردها كان بالضبط هنعمل ايه".

من هي هبة قطب؟
والدكتورة هبة قطب من مواليد 19 سبتمبر 1967، وحصلت على العديد من الدراسات العلمية منها "الاعتداءات البدنية والجنسية على الأطفال" ولديها ثلاث بنات يتلقين تعليمهن في مراحل مختلفة، كما أنها متزوجة من الدكتور هشام علي حسن، أستاذ جراحة العيون بقصر العيني.

ابنة هبة قطب تروي مشكلتها مع المايوه الشرعي
وكانت دينا هشام عادل، ابنة هبة قطب قد سردت واقعة تعرضت لها داخل حمام السباحة فى أحد النوادى ، لرفضهم نزولها حمام السباحة بمايوه المحجبات.

وقالت ابنة هبة قطب فى الفيديو الذى نشرته عبر صفحتها الشخصية مستعرضه المايوهات الخاصة بها "أنا روحت مع صحبتى علشان ننزل حمام السباحة .. فرفضوا انى انزل بمايوه المحجبات"، وتساءلت الفتاة قائلة "ليه بيقهرونى أنا بقالى 3 سنين عايشة فى كندا محدش ضايقنى بسبب حجابى.. وبقالى سنة فى مصر ويحصل كده .. ده مايوه المحجبات ب300 دولار أغلى من مايوه البيكينى اللى جايباه ب10 دولار".