الإثنين 15 يوليو 2024 الموافق 09 محرم 1446
رئيس التحرير
حازم عادل
توك شو

حكم بيع دواء جائنى مساعدة؟.. أيمن الفتوى يجيب

الأحد 30/يونيو/2024 - 09:02 م
عويضة عثمان
عويضة عثمان

أجاب الشيخ عويضة عثمان، أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية، على سؤال حول: " حد كان بيساعدني بالعلاج، ولما احتجت فلوس العلاج غصب عنى بعته لحد، فما حكم الشرع؟".
 

وأوضح أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية، خلال حلقة برنامج "فتاوى الناس"، المذاع على قناة "الناس"، اليوم الأحد: "هنفرض حضرتك جبت علاج وملكته، بالفعل ودخل في ملكك أنت احتجته استخدمت منه جزء شفتني، أنا محتاج النوع ده ولكن هو دخل في ملكك خلاص نعم لم تحتل ولم تخبر بطريقة ملتوية زي ما قلنا ولكن جبته، فعلا أنت محتاجه رب يعفيك ففاض علبة فأعطيتها لى أو أنا احتجت علبة فأعطيتها لى، أنا استخدمتها أو إني أنا بعتها خرجت من ملكك دخلت ملكي، أنا حر التصرف فيها، فأنت لك أجر على إنك ساعدتني وأثرت مني بهذه العلبه وأنا شفت إن أنا محتاج إن أنا أجيب فلوس فرحت بايعها".
 

وأَضاف: "الصيدليات بتمنع بيع وما زالت وده بعض الصيدليات المفروض تشدد عليه بيع الأدوية المدعمة،علشان الأمر يبقى مع من كل القنوات مقفول، تضيع الفرصة على الناس اللى تجيب وتبيع وتحصل أزمة".

 

وكانت الشركة المتحدة للخدمات الإعلامية، قد أطلقت قناة الناس في شكلها الجديد، باستعراض مجموعة برامجها وخريطة الجديدة التي تبث على شاشتها خلال 2023.

 

وتبث قناة الناس عبر تردد 12054رأسي، عدة برامج للمرأة والطفل وبرامج دينية وشبابية وثقافية وتغطي كل مجالات الحياة.