الأربعاء 24 أبريل 2024 الموافق 15 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
توك شو

عمرو أديب عن انخفاض سعر الدولار: نفسى يدب فى الأرض وينزل بلا عودة

الإثنين 05/فبراير/2024 - 12:31 ص
عمرو أديب
عمرو أديب

علق الإعلامي عمرو أديب، على انخفاض سعر الدولار في السوق الموازية بشكل كبير خلال اليومين الماضيين، نفسي الدولار يتدب في الارض وينزل بلا عودة قصاد الجنيه ده كان رايح الـ100.

وقال خلال برنامجه "الحكاية" عبر شاشة "mbc مصر"مشمش بتاع الدولار اللي اتقبض على أعوان كتير ليه، هيقاوم نزول الدولار عشان مش عايز يخسر".

وتابع: هيفضل في طلب على الدولار، فهل هتعرف تحافظ على الأسعار؟! عشان ما روحش لمشمش تاني، انت مشكلتين؛ مشمش وتوفير الدولار جوه السوق المصرفي، بابا بعت فلوس؟! يعني انت معاك دولار".

وقال: "التحركات بتقول إن في حد معاه حاجة ومش عايزة يقولنا، بلاش خليه ميقولش عشان متنتظرش، بس انت عندك بضاعة في الموانئ واقفة طابور محتاجة 7 أو 8 مليارات دولار، غير الأقساط، غير أشياء تانية كثيرة، هل عندك قدرة على تبريد السوق؟!".

ويواصل الدولار رحلة الهبوط الكبيرة في السوق السوداء خلال الساعات الماضية، حيث وصلت نسبة التراجع إلى 30%، وذلك بعد حالة الهلع التي أصيب بها المتعاملون في السوق السوداء ما أدي بهم إلى بيع العملة تخوفا من الهبوط المتوقع في أسعارها خلال الفترة المقبلة حيث تشير التقارير إلى هبوط كبير في سعر الدولار بالسوق الموازية نتيجة الجهود التي تبذلها الدولة في توفير حزمة دولارية كبيرة وضخها في البنوك.