الإثنين 02 أكتوبر 2023 الموافق 17 ربيع الأول 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

داليا البحيري تدعم مصطفى قمر بعد انتقادات فيلم"أولاد حريم كريم"

الأربعاء 13/سبتمبر/2023 - 11:56 م
داليا البحيري
داليا البحيري

نشرت الفنانة داليا البحيري، مقطع من حفل الفنان مصطفى قمر أثناء غنائه فى كايرو جاز كلوب ، من خلال حسابها الشخصي على موقع "إنستجرام".

 

داليا البحيري تدعم مصطفى قمر بعد إنتقادات فيلم"أولاد حريم كريم"

 

وعلقت داليا البحيري على المقطع قائلة: "مصطفى قمر نجم التسعينات فى كايرو جاز كلوب ، أنت نجم كبير أوي أوي و دا يثبت بالدليل القاطع انك من أقوى النجوم فى 2023".

ومن جانبها، علقت الفنانة بشرى على انتقاد الناقد الفني طارق الشناوي وهجومه على فيلم "أولاد حريم كريم" والذي قامت بإنتاجه مؤخرًا ومن بطولة الفنان مصطفى قمر.

 

وقالت بشرى خلال مداخلة هاتفية  لبرنامج "قعدة ستات" الذي تقدمه الإعلامية مروة صبري على شاشة "القاهرة اليوم"،  الفيلم يجمع بين النوستالجيا والجيل الجديد، والكواليس مع المخرج علي إدريس كانت جميلة، واسألو الشباب الجديد اللي اشتغل مع فنانين عندهم خبرة حسوا بألفة ولا، الناس مستغربة حالة الحب اللي موجودة في العمل، وده قليل لما بيحصل في الوسط بتاعنا.

 

واستكملت بشرى حديثها عن انتقاد طارق الشناوي للفيلم: في بعض النقاد ارائهم انطباعية مش تحليلة بشكل علمي بتحسس الناس أنهم مشافوش الفيلم اصلا ومسكوا في شخص واحد اتكلموا عليه، والحمدلله ردود الفعل عند الجمهور حلوة جدا، ولا صوت يعلوا فوق صوت الجمهور، أصل ده فيلم مهرجانات ولا صوت يعلوا فوق الجمهور هي اللي بيحدد، الفيلم جماهيري مش بتاع مهرجانات سينمائية عشان يكون نقدي بالشكل ده، أهم حاجة الناقد يحلل الفيلم وميقتصرش مجهود الفيلم في شخص واحد، عيب في ناس ورا الكاميرا أشتغلت وعمُال كمان.

 

وقالت بشرى: مفكرتش أكلمه ولا ألومه ومن أمتى وهو بيمدح اساسا، أنا عندي مبدأ في الحياة اسمه سيري يا نورماندي، مهما حصل مبقفش لكن هو زميل ومعايا في كذا لجنة تحكيم، ولكن مبنتظرش منه مدح يعني