السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

"تريند أم حقيقة".. اسعار الساحل الشمالي تضع النجوم في مأزق

الثلاثاء 11/يوليو/2023 - 11:23 ص
اميرة أديب
اميرة أديب

أثير حالة من الجدل خلال الأيام الماضية بعد انتشار عدة فيديوهات لعدد من نجوم الفن تحدثوا فيها عن المبالغة في أسعار بعض السلع خاصة الشاي والمياه المعدنية والمياه الغازية، في الساحل الشمالي الشرير.

 

"تريند أم حقيقة".. اسعار الساحل الشمالي تضع النجوم في مأزق

 

 

وانتشر على مواقع التواصل الاجتماعي مصطلح "الساحل الطيب والساحل الشرير"، للتفرقة بين المناطق التي يمكن للطبقة المتوسطة الذهاب إليها، وتلك التي لا يستطيع دخولها سوى الأثرياء.


تسبب هذه النوعية من الفيديوهات، في حالة من الجدل، حيث يرى البعض أن الهدف من الحديث حول هذا الأمر هو تصدر الترند ليس أكثر وكانت قبل أيام، انتقدت الفنانة جوري بكر الأسعار المبالغ فيها خلال قضائها عطلتها الصيفية بالساحل الشمالي برفقة زوجها .


ونشرت جوري عدد من الفيديوهات عبر خاصية القصص القصيرة على حسابها الرسمي "إنستجرام" وهاجمت الاسعار هناك.

 

وأضافت: "أقول وأفضفض ولا أسكت وأستمتع أصل أنا لو مقولتش هيحصل لي حاجة في نفسيتي وأنا نفسيتي اليومين دول مش مستحملة الصراحة بس الواحد لما يفضفض بيرتاح بس أنا ممكن أرتاح وغيري يتضايق وأنا مضطرة أجي الساحل عشان جوزي بيحب الساحل".


تابعت: "بكره الحاجات اللي بتحصل في الساحل ولولا أنك بتحب الساحل والله ما كنت جيت في قلة أدب بتحصل في الأسعار والعيال الصغيرة الجيل اللي طالع ده ايه العيال البجحة الغلسة دي وأي مكان هدخله مش هيعجبني أسعاره هفضحه على السوشيال ميديا".


يذكر أن في 2022 انتقدت الممثلة الشابة أميرة أديب ابنة المخرج عادل أديب انتقدت ارتفاع الأسعار في الساحل الشمالي.

 

وقالت: "كنت في الساحل وواحدة صاحبتي راحت تجيب ماية، الراجل قالها زجاجة المياه بـ 250 جنيه، إزاي المبلغ ده علشان زجاجة مايه؟ أنا سافرت كذا حتة برة مصر وصرفت فيها اقل كتير من الساحل.. أنا من النوع اللي بيدور دايما على طريقة يوفر بيها الفلوس في السفر، لكن اللي بيحصل في الساحل ده مهزلة، خصوصا إن فيه اماكن تانية في مصر أحسن وأرخص".