الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
صحة وطب

السيسي: مبادرة قوائم الانتظار أجرت مليوني عملية جراحية بتكلفة 20 مليار جنيه

الأربعاء 14/يونيو/2023 - 01:12 م
الرئيس عبد الفتاح
الرئيس عبد الفتاح السيسي

قدم الدكتور أسامة البلكي، مدير مستشفي دمنهور التعليمي بمحافظة البحيرة، وعضو التحالف الوطني للعمل الأهلي التنموي، الشكر للرئيس عبدالفتاح السيسي، علي مبادرة قوائم الانتظار، مضيفاً  أن المبادرة كانت سببًا في إجراء 13 ألف عملية جراحية ضمن مبادرة قوائم الانتظار في جميع التخصصات.

 

السيسي: مبادرة قوائم الانتظار أجرت مليوني عملية جراحية بتكلفة 20 مليار جنيه

 

ورد عليه الرئيس عبدالفتاح السيسي، إنه تم إنفاق 20 مليار جنيه علي مبادرة قوائم الانتظار، وأنه تم إجراء مليوني جراحة منذ انطلاقها.


وأضاف الرئيس السيسي على هامش جولته بالبحيرة: "لما اتعرض عليا موضوع قوائم الانتظار من 4 سنين كانوا 12 ألف وكان ساعتها فيه جهات كتيرة اتبرعت لتنهى القائمة ..قوائم الانتظار لغاية دلوقتي علي مستوى الدولة المصرية كام؟ حد يعرف؟ ..دخلنا على 2 مليون والرقم اللى تم انفاقه حتى الان في قوائم الانتظار داخل في 20 مليار منهم 16 مليار الدولة وفرتهم وعدة مليار تجت من جهات كتيرة زى الازهر والبنوك ومؤسسات المجتمع المدني .. لكن بقولكم احنا كنا بنتكلم في 4 سنين في 12 الف ولما اشتغلنا عليه بقا 2 مليون في 4 سنين وكنت متوقع كده".



وتابع الرئيس السيسي: "الأزمة اللى عندنا فيها طلبات في كل شيء تعليم وصحة وطرق والسكة الحديد والكهرباء في أى موضوع هتجد .. لكن الإجابة يا ترى بفضل الله سبحانه وتعالي حجم عبورنا معقول ولا مش معقول؟ ..حاسين بكرم ربنا لينا ولا لأ؟..مش متوقفين عند 2 مليون ويا رب يستر علينا دايما".

 

الرئيس السيسي: مصر استقبلت 220 ألف سوداني خلال 7 أسابيع
 

 

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، أن مصر استقبلت خلال الـ 7 أسابيع الماضية، نحو 220 ألف سوداني بسبب الصراع الدائر حالياً في السودان، موضحاً أن مصر تستضيف حالياً 9 ملايين ضيف.

 

وأضاف الرئيس السيسي أن مصر لم تتوقف عن التنمية والعمل حتى في ظل أزمتي كورونا والحرب الروسية الأوكرانية.

 

وحرص الرئيس عبد الفتاح السيسي، على فتح نقاش مع الأهالي بقرية الأبعادية في محافظة البحيرة، قائلا: "سعيد إن أنا أشوفكم النهارده وأفطر معاكم.. اللي أنا شفته النهارده في القرية يعني يخلينا نُصِر ونستمر بفضل الله سبحانه وتعالى في اللي إحنا بنعمله ده لغاية ما نخلص كل قرى الريف المصري مش بس المرحلة الأولى".

وأضاف الرئيس السيسي: "شوفوا الكلام ده بقولوا ديما وقلته من بدري أوي.. قلت إن إحنا ماحدش يقدر يعمل حاجة لوحده.. لا حكومة ولا رئيس ولا مؤسسات لكن نقدر مع بعض.. وأنا قلت الكلام ده.. قلت إن إحنا التحديات الموجودة جوه مصر كتير وزي ما شفتوا لما بدأنا في حياة كريمة الرقم كان في البداية 200 و250 مليار.. والموضوع دلوقتي وصل لـ350 مليار دلوقتي للمرحلة الأولى وقلنا المرحلتين التانيين هيكملوا أكتر من تريليون جنيه يعني ألف مليار".

 

الرئيس السيسي: تكلفة مراحل "حياة كريمة" ستتخطى ألف مليار جنيه

 

وقال الرئيس عبدالفتاح السيسي إن مشروع تبطين الترع يكلف الدولة أموالًا كثيرة، لكن هذا المشروع تكمن أهميته الكبيرة في وصول المياه لآخر الزمام الزراعي بكل منطقة لتكون هناك فرصة للأراضي التي كانت تعاني من نقص المياه أن تصل لها المياه.

 

وأضاف الرئيس السيسي خلال حواره مع عدد من المزارعين بقرية الأبعادية بمحافظة البحيرة، أن المرحلة الأولى من مشروع "حياة كريمة" كان مخططا لها أن تتكلف 250 مليار جنيه، ونتيجة الأزمة الاقتصادية العالمية ارتفعت التكلفة المخصصة لها إلى 350 مليار جنيه.
 

وكان الرئيس عبدالفتاح السيسي، قد وصل قرية الأبعادية بمحافظة البحيرة، صباح اليوم الأربعاء لافتتاح عدد من مشروعات "حياة كريمة"، والتقى عددًا من الأهالي والقيادات الشعبية بالمحافظة.
 

وتفقد الرئيس السيسي، دار مسنين بقرية الأبعادية، واطمأن على النزلاء بالدار، كما تفقد الرئيس الوحدة الصحية ومجمع الخدمات التكنولوجية ضمن مشروعات "حياة كريمة" بالقرية.

 

وتوقف الرئيس عبدالفتاح السيسي، خلال جولته بقرية الأبعادية، وأدار حوارًا مع المواطنين، حيث رحب الأهالي بالرئيس في مشهد جماهيري حاشد.
 

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن الحكومة قامت بعمل زراعة تعاقدية للأرز والقمح، لافتا إلى أن السعر العالمي للقمح انخفض عن سعر التوريد في مصر، لكن الحكومة ما زالت عند سعرها الذي أقرته، خاصة في الزراعات الاستراتيجية.

 

وتابع الرئيس السيسي خلال جولته بالبحيرة اليوم: "الدولة بتاخد الأرز لتقديمه في التموين بسعر مدعم للمواطنين، والمزارع يهمه مصلحته ودا مفيش مشكلة فيه، لكن حصة التموين اللي بقدمها للمواطن كدولة لازم أحافظ عليها، لكن بنلاقي المزارع بيدور على أسعار القطاع الخاص لأنها مرتفعة ودا حقه، ولو جالكم فرصة بسعر أعلى لبيع الأرز أو القمح، افتكروا بلدكم".


وعلق الرئيس السيسي: "الدولة بتقوم بدور مهم في تقديم التموين لـ 70 مليون مواطن، لكن كدولة لن أستطيع دخول بيت كل مزارع وأطلب منه توريد محصول الأرز الخاص به للحكومة، وعلشان أقدر أخلي المياه توصل لزمام القرية تبطين الترعة بيتكلف كتير على الدولة".


واستكمل الرئيس السيسي: "مشروعات حياة كريمة كان موضوع لها مبلغ مبدئي 250 مليار جنيه، لكن بعد اللي حصل في العالم زاد المبلغ 100 مليار تانيين، مما يعني أن 3 مراحل لحياة كريمة ستتكلف أكثر من ألف مليار جنيه".