الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
رياضة

طارق يحيى: موسيماني "كداب" ولا يصلح لتدريب الزمالك

السبت 03/يونيو/2023 - 09:50 ص
مصر تايمز

شن طارق يحيي نجم نادي الزمالك الأسبق، هجوماً عنيفاً على الجنوب إفريقي بيتسو موسيماني، المدير الفني للنادي الأهلي السعودي، واصفاً إياه بـ"الكاذب".

 

طارق يحيى: موسيماني "كداب" ولا يصلح لتدريب الزمالك

 

وقال طارق يحيي في تصريحات تلفزيونية، موسيماني كداب مفيش حد من الزمالك تواصل معاه لا من قريب ولا من بعيد، موسيماني لو كان تم طرحه أصلاً على الزمالك، مكناش هنختاره أنا مش مقتنع بيه اصلا".

 

وتابع طارق يحيي: "أعتقد ميقدر يعمل حاجه مع نادي الزمالك اي مدرب مصري زملكاوي افضل من موسيماني هو مش مدرب اصلا ولا يتناسب مع نادي الزمالك، وانا معنديش قناعة ان فيه مدرب افريقي اصلا ينفع يدرب في مصر، ومن الآخر منظومة الاهلي هي اللي نجحت موسيماني".

 

وانتقد طارق يحيى لاعب الزمالك السابق على طريقة لعب المدرب الكولومبي خوان كارلوس أوسوريو المدير الفني للفريق الأول لكرة القدم بنادي الزمالك، قائلاً، "اوسوريو مصمم علي طريقه لعب جوارديولا ويورجن كلوب، والطريقه ديه مش هتنفع مع الزمالك حمزة المثلوثي مش أرنولد يا سيدي وعهد الله".

 

وأكد طارق يحيي أن البرتغالى فيريرا المدير الفنى السابق للفريق الكروي الأول بنادي الزمالك، سبب تراجع مستوى الفريق الفنى بصفه عامة، وهو من يتحمل الجزء الاكبر من مسئولية تدهور الوضع الحالي للفريق.

 

وقال طارق يحيي،  "الزمالك تعاقد مع صفقات مميزة، فقط كانوا يحتاجون للوقت للتأقلم مع الفريق، على سبيل المثال لاعبين زى ابراهيما نداى ومحمود شبانه ونبيل دونجا وغيرهم، لاعبين مميزن، فقط يحتاجون للمشاركة والوقت للتأقلم،  فيريرا كان يقوم ببعض التصرفات الغريبة فى التشكيل، وزاد الامر غرابة بعد وفاة نجل زوجته، وأيضاً كان هناك خلافات مع زوجته أثرت على تركيزه".

 

رضا عبد العال يفتح النار على نجم الزمالك: "بيهجص ومابيعرفش يقطع كورة"
 

 

شن رضا عبدالعال، نجم ناديا الأهلي والزمالك الأسبق، هجوماً عنيفاً على "دونجا" لاعب الفريق الكروي الأول بنادي الزمالك عقب الفوز الذي تحقق على طلائع الجيش بهدفين دون مقابل، في المباراة التي جمعتهما بـ"ستاد القاهرة"، ضمن منافسات الدوري المصري.

 

وقال رضا عبد العال في تصريحات تلفزيونية، "دونجا كام باص اتقطعت منه أمام طلائع الجيش؟ دا مش عادي، كان لاعيب كويس، الصفقات دي اللي وقعت نادي الزمالك"، مضيفاً، "دونجا لو لعب جنب فرجاني ساسي هيبقى أسوأ من كدا كمان، دا المفروض جاي مكان طارق حامد وهو مبيعرفش يقطع الكورة وبيهجص، الزمالك خسر طارق حامد بالنسبة للصفقات الجديدة دي، على الأقل كان بيقطع كورة".

 

وفتح رضا عبدالعال، نجم الزمالك السابق، النار على إدارة القلعة البيضاء؛ بسبب عدم تجديد يوسف أسامة نبيه، قائلاً، "ليه أما اخدنا الدوري محدش قعد مع اللاعبين الصغيرين وجدد لهم زي يوسف أسامة نبيه".

 

وتابع رضا عبدالعال: طجلسوا معه للتجديد ورفض؟ سيبك من الأونطة والكلام دا شبعنا منها، لغاية دلوقتي محدش كلمه عشان يجدد أصلا واللاعب طار وممكن تجيبه لغاية دلوقتي".

 

وأضاف رضا عبدالعال: "كل التصريحات بشأن جلسات التجديد كدب وضحك على الدقون مفيش حاجة حصلت، أنت عرفت أن اللاعب مضى رغبة لـ بيراميدز هل حد فكر يقعد معاه؟"، متابعاً، "ليه جمال عبد الحميد مجابش اللاعيبة دي وقعد معاها وجدد لها، كله كلام في التليفونات محدش قعد مع اللاعيبة".