الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
محافظات

خلصوا عليه وألقوا جثته في عقار مهجور.. أسرة وائل تروي تفاصيل مقتله على يد 3 أشخاص بالقليوبية

الثلاثاء 30/مايو/2023 - 03:32 م
مصر تايمز

شهدت منطقة شبرا الخيمة، بمحافظة القليوبية، واقعة مأساوية، حيث قام 3 أشخاص بقتل صديقهم الرابع رغبة في سرقة التوك توك الخاص به، وسددوا له 10 طعنات وشنقوه وألقوا بجثته في عمارة تحت الإنشاء في البساتين بالقاهرة، لتتمكن الأجهزة الأمنية من ضبطهم ويعترفوا بما سبق.

 

خلصوا عليه وألقوا جثته في عقار مهجور.. أسرة وائل تروي تفاصيل مقتله على يد 3 أشخاص بالقليوبية وسرقة التوك توك


 

وبملابس سوداء قاتمة ووجه عبوس يحمل كل معاني الفقد والحرمان، تظهر والدة "حازم وائل" ضحية القتل والسرقة على يد أصدقائه، في بث مباشر على موقع "مصر تايمز"، تروي تفاصيل مقتل نجلها الأوسط في أول أيام عمله على التوك توك خاصته في الشارع، موضحة أنه يبلغ من العمر 18 عامًا ووفاته صدمة كبيرة لجميع أهالي المنطقة.

وكشفت والدة الضحية عن آخر مكالمة هاتفية مع نجلها يوم الواقعة، وكانت في تمام العاشرة مساءًا، قائلة "كنت عند والدتي وصلني وراح يوصل اخته، وبعدها كلمته الساعة 10 بالليل حسيت صوته مش عاجبني وفاتح الاسبيكر بس قولت يمكن عشان معاه ناس، دا أول يوم له في الشغل على التوك توك بتاعه، اصله كان شغال على توك توك مش بتاعه، واخواته خايفين عليه".

وعن تفاصيل العثور على جثته واختفاءه لأيام، تضيف والدة المجني عليه "تليفونه اتقفل واختفي 6 أيام لحد ما عثرت الأجهزة الأمنية على جثته، فيها 10 طعنات ومشنوق، عرفت أن حد استدرجه من الشارع والصدمة كانت أن الحد دا 3 صحابه، ابني كان خلوق ومحترم وعاوز يساعد والده قتلوه عشان الفلوس".
 

استكمل والد المجني عليه حديث زوجته عن واقعة مقتل نجله، مشيرًا أنه اشتري توك توك له بمبلغ 100 الف جنيه بالتقسيط، وفي أول أيام العمل بالشارع طمع أصدقائه فيه وقرروا التخلص منه وسرقة التوك توك، قائلًا "ابني كان عاوز يساعدني ويشيل عني مصاريف، ولو عاوز حاجة يبقي القضاء يرجع حقه مَمن قتله".