الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
أخبار

المصريون العائدون من السودان: الروح ردت فينا ومصر مش بتنسى ولادها

الأربعاء 26/أبريل/2023 - 11:54 م
صورة أرشيفية
صورة أرشيفية

وصل بسلامة الله إلى أرض الوطن عدد جديد من المصريين القادمين من السودان، بعد أن وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي بإجلائهم  من السودان الذي يشهد اقتتالا داخلي بين الجيش وميليشيا الدعم السريع.

 

وحرص عدد من المصريين العائدين من السودان على تقديم الشكر للقيادة السياسية على قرار عودتهم لأرض الوطن سالمين، خلال تصريحات لهم على شاشة "إكسترا نيوز".

 

وقال أحد المصريين العائدين من السودان :الحمد لله روحنا ردت فينا تاني وإحنا كنا في وضع صعب جدًا، وإحنا مكناش متخيلين أن الطيار هيقدر يجي لنا في الحتة دي يعني بس الحمد لله رب العالمين، مصر مبتنساش ولادها".

 

وأضاف آخر "أحلى فرحة فرحتها في حياتي أن ربنا نجانا بالقيادة المصرية، وتحيا مصر وتسلم القيادة المصرية، وربنا يبارك فيها وربنا يبارك في القوات المسلحة القوات العظيمة اللي عاملتنا معاملة كويسة خالص ومجهود جبار وممتاز ومشكورين عليه".

 

وقال ثالث "بشكر رئيس الجمهورية القائد الأعلى للقوات المسلحة والقائد العام للقوات المسلحة، لأن الأمور ميسرة جدًا وسلسلة جدًا ومفيش أي عقبة بفضل الله قابلتنا طول الطريق من السودان لحد ما وصلنا أرض وتراب مصر".

 

وتابع "الواحد مبيعرفش قيمة مصر أمه غير لما يكون برة ومصر دي في دمنا كلنا والشكر كل الشكر للرئيس عبدالفتاح السيسي والجيش المصري العظيم اللي بنلاقيه وقت الشدة وبتعرف قيمته لما تكون بره".