الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
محافظات

انهيار زوجة "سامح" ضحية قطار قليوب:"كان عمود البيت وشوفته في الكفن غرقان دم"

الأربعاء 08/مارس/2023 - 11:41 ص
انهيار زوجة سامح
انهيار زوجة "سامح" ضحية حادث قطار قليوب

انهارت زوجة "سامح" ضحية حادث قطار قليوب، وابن مركز أشمون بمحافظة المنوفية، بعد دفنه في مقابر الأسرة ورؤيته في الكفن.

حاد قطار قليوب

 

روت زوجة "سامح" ضحية حادث قطار قليوب اللحظات الأخيرة في حياته زوجها قبل وفاته أسفل عجلات قطار قليوب قائلة:"إنه ذهب إلى العمل من أجل الاستعداد لشهر رمضان المبارك، وشراء ملابس العيد لأطفاله الصغار".

ضحايا حادث قطار قليوب

وأضافت: “صحي 5 الصبح قالي رايح الشغل عشان أقدر أجيب لبس العيد لعيالي وارجع على طول، رجع على طول فعلا بس رجع في الكفن كان غرقان دم”.

 واستكملت حديثها لـ" مصر تايمز" قائلةً:"الساعة 5.30 المغرب كلمني قالي العشا إيه وهجيب فول وطعمية، لحد 11 بالليل مختفي قلبي حس بيه بعت أبويا يشوفه، قالي مصاب ومتكسر في الحادثة، رضيت والله قلت يقعد على السرير أنا راضية بالقضاء بتاع ربنا، لكن الصدمة أكبر مني".

وتجلس زوجة الضحية غارقة في دموعها تردد بين السيدات "محدش يصوت محدش يصرخ"، وتقول أنها راضية بقضاء الله وقدره، وأنه كان لا يحب الصراخ والعويل، “سامح كان مؤمن بالله وميحبش الصراخ، أنا مش هعيط ومش هصرخ بس بقول ربنا يصبرني ويربط على قلبي المكسور، وقالي في آخر مكالمة ابني عاوزه يطلع لاعيب كرة”.

وشيع المئات من أهالي مدينة أشمون بمحافظة المنوفية جثمان الشاب سامح قنديل ضحية قطار قليوب، والذى توفى ضمن ضحايا قطار محطة قليوب.

قطار محطة قليوب

 

وخرجت الجنازة من أحد مساجد المقابر بالمدينة، وتم تشييع الجثمان إلى مثواه الأخير بمقابر الأسرة، بالمدينة وسط حزن كبير من الأهالي.

حادث قطار قليوب


 وكانت قد شهدت محطة قطار قليوب المحطة، خروج أحد القطارات المتجه إلى محطة منوف فى المنوفية عن القضبان واصطدامه بالرصيف، مما نتج عنه بعض الإصابات المتفرقة بين الركاب وسقوط حالات وفاة.