الإثنين 06 مايو 2024 الموافق 27 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
محافظات

“أمي هتفضحنا ولازم نموتها”.. كيف خططت "نورهان" وعشيقها لقتل والدتها في بورسعيد؟

الأربعاء 11/يناير/2023 - 06:27 م
مصر تايمز

حصل “مصر تايمز” على تفاصيل جديدة  في قضية القاتل الحدث “حسين م ف” المتهم بقتل  داليا الحوشي، والتي تبلغ من العمر 42 عامًا داخل منزلها بحي الفيروز بـ محافظة بورسعيد، بمساعدة ابنتها ؛ ويأتي ذلك بالتزامن مع نظر القضية أمام محكمة جنايات الأحداث لعدم بلوغ الطفل 14 عامًا، والتي تم تأجيلها إلى جلسة 15 يناير الجاري.

كشف "حسين" المتهم بقتل سيدة بورسعيد كيف خطط لارتكاب جريمته قائلًا: “نورهان كلمتني يوم 13 ديسمبر في التليفون، وقالت لي يا حسين أمي ساقت فيها وهتفضحنا وما عرفناش نكمل كلامنا وقفلت معها الكلام، وثاني يوم كلمتني وقابلتني الساعة 8:00 الصبح وهي رايحه الكلية بتاعتها، ودخلت شقتنا وكانت أمي قاعدة وكنا قاعدين واتكلمنا”.
 وأضاف" نورهان قالت لي إحنا لازم نقتل أمي يوم إجازتها اللي هو يوم الاثنين اللي جاي، وفضلنا نتفق حنعمل إيه وهنقتلها إزاي.. هي قالت لي إحنا ممكن نجيب ليها سم ونحطه لها في الأكل، وأنا قلت لها أو ممكن نخنقها بفوطة واتفقنا على كدة، وفي ذات اليوم قالت لي، إن أخوها أحمد رايح المحل لأبوها يجيب حاجات وهيقعد شوية وهيرجع متأخر، وجهزت الشاكوش وجبت الخشبة وأنا طالع من قدام بوابة العمارة بتاعتهم، وطلعت البيت وساعتها كانت أمها نايمه ونفذنا الجريمة.

يذكر أن النيابة العامة كانت قد أحالت الفتاة نورهان خليل، البالغة من العمر 20 عامًا، والمتهمة بقتل والدتها داليا الحوشي، البالغة من العمر 42 عامًا بـ محافظة بورسعيد إلى محكمة الجنايات، كما أحالت المتهم حسين فهمي البالغ من العمر 15 عامًا إلى محكمة جنايات الأحداث، ووجهت للمتهمين جريمة قتل داليا الحوشي، عمدًا مع سبق الإصرار.