الثلاثاء 30 أبريل 2024 الموافق 21 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

عدوية:" ابويا أول من شجعني على غناء الراب

الثلاثاء 15/نوفمبر/2022 - 11:42 م
الفنان محمد عدوية
الفنان محمد عدوية

حل الفنان محمد عدوية   ضيفا ببرنامج كلمة أخيرة، الذى يذاع على شاشة ON  ، وتقدمه الإعلامية لميس الحديدى  وتحدث خلال اللقاء عن علاقته بوالده رائد الطرب الشعبي أحمد عدوية وماذا تعلم منه ؟ وعن أغانيه الجديدة ولماذا يختلف في خطه الغنائي عن والده ؟   وكانت هذه   أهم  التصريحات :

 

أنا لازم ابقى مختلف  بدماغ مختلفة ومامشيش ورا فلان  ومش بحب ابقى زي حد ولازم ابقى جديد ومختلف من زمان وأنا صغير كان عندي قرار  أعمل " ميكس " بين المزيكا الغربية واغني عليها مواويل  وكنت لازم أغني شيء مختلف. 


 أبويا   هو اسطورة الغناء الشعبي  بس حبيت ابقى دماغي مختلفة    وناس كتيرة حاولت تعمل  مني نسخة من والدي  أبويا اول حد   قلي " صوتك حلو "  ولفت نظري   في سن عشر  سنوات   أغنية وشوش الناس حكايات، والطيب أحسن  لهما الفضل في شهرتي .

 
 والدي أول من شجعني على غناء الراب وكان مبسوط إني مختلف,أحمد عدوية ملك المواويل واتأثرت بيه في كل حاجة ولما ينزل منطقة شعبية مبنعرفش نمشي فيها.


إكتشفت  اني قادر على التلحين بالصدفة،  وأول "كيبرود " جابوهلي أبويا من بره مافيش  منافسة من ابناء جيلي  ولا انا بنافس حد   ومش بفكر في الحكاية دي خالص بحب  احمد سعد ورامي صبري وبهاء سلطان  وكل  واحد منهم له ألة مختلفة.