الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
رياضة

"محتاجين ثورة كروية".. ميدو يهاجم اتحاد الكرة بعد "نكسة" منتخب الناشئين

الثلاثاء 15/نوفمبر/2022 - 09:19 ص
أحمد حسام ميدو
أحمد حسام ميدو

شن أحمد حسام ميدو، نجم نادي الزمالك الأسبق، هجوماً عنيفاً على اتحاد الكرة برئاسة جمال علام، وذلك بعد خسارة منتخب مصر للناشئين أمام المغرب بهدفين مقابل هدف في تصفيات شمال أفريقيا المؤهلة لكأس الأمم الأفريقية.

 

"محتاجين ثورة كروية".. ميدو يهاجم اتحاد الكرة بعد "نكسة" منتخب الناشئين

 

 

وقال ميدو في تصريحات تلفزيونية، "محمد وهبة المدير الفني لمنتخب مصر للناشئين مبناش نظام لعب ولكن هل العيب في المدرب؟ هل الحل في رحيل المدرب؟ الحل في التطوير من الأساس".

 

وأضاف ميدو: "لو لاعيبة منتخب مصر للناشئين اللي لعبوا أمام المغرب انهاردة أحسن لاعيبة في مصر تبقى كارثة، الجمهور المصري نفسه يشوف اتحاد الكورة عنده ردود أفعال، ويجيب مدربين يستحقوا إنهم يقودوا مصر مدربين متخصصين ودارسين صح".

 

وتابع ميدو: "المسؤولين عن الكورة في مصر لازم يفوقوا ويتحركوا صح ويكون عندنا أساس، احنا محتاجين ثورة كروية، في 2 لاعيبة أو 3 مبشرين لكن باقي اللاعيبة مش متأسسين أساسيات الكورة مش عندهم، أجيال طالعة ورا بعض معندهمش أساسيات كرة القدم، ما حدث لمنتخب الناشئين نتاج نظام كروي فاشل منذ سنوات".

 

واصل ميدو تصريحاته قائلاً، "انظروا إلى منتخب مصر للناشئين في 1997، وقارنوا مستواهم بمستوى منتخب مصر للناشئين حاليا ستجدون الفارق، اللي شوفته من منتخب مصر للناشئين، بيأكد إننا رحنا في داهية خلاص مش لسه هنروح".

 

واختتم ميدو، "الهدف الأول لمنتخب المغرب في شباك منتخب مصر للناشئين بصوا على مدافعي منتخب مصر واقفين إزاي، واقفين وقفة مدرسة ابتدائي، لاعب عنده 17 سنة معندوش أساسيات كرة القدم ده بيعكس حال الناشئين في مصر، وأنا في سن الولاد دول كنت لاعب أساسي في نادي الزمالك بالدرجة الأولى ونفس الكلام لشيكابالا وجمال حمزة"