الأحد 04 ديسمبر 2022 الموافق 10 جمادى الأولى 1444
رئيس التحرير
حازم عادل
توك شو

مفيدة شيحة تكشف ١٠ أسباب تجعل من "فرح سنية" نموذجا يحتذى به في إدارة الأعمال

الثلاثاء 13/سبتمبر/2022 - 05:48 م
صورة أرشيفية
صورة أرشيفية

كشفت الإعلامية مفيدة شيحة، عن ١٠ أسباب تجعل من فرح سنية نموذجا يحتذى به Role model في إدارة الأعمال.

 

وقالت مفيدة شيحة، في برنامجها الستات، مساء اليوم الثلاثاء، إن اولا النجاح باقل التكاليف: الفرح نجح ووصل لبر الأمان رغم ضعف الإمكانيات، ورغم وجود الراقصة فيفي صبري والمطرب سمير عبده لكن الفرح مباظش ووصل لبر الأمان، مضيفة ثانيا النجاح رغم ضعف القدرات: سنية اصلا عندها تخلف مزدوج، تخلف عام في شخصيتها وتخلف في حب نبيل البغل ده ورغم كده الفرح نجح.

 

وأضافت مفيدة شيحة، أن ثالثا المرونة لتجاوز الصعاب: الحاج عبغفور كان حالف طلاق تلاتة ما هو دافع حاجة تاتي بعد الشقة والعفش لكنه تنازل وابدى مرونة ووافق يستقبل المعازيم في بيته ويعشيهم كمان، متابعا أن رابعا النظام سر النجاح، وفاطمة هزقت نظيرة لما قلت ادبها على الاكل وقالت لها " مش فيه رباية؟ يبقى  فيه رباية!!".


وتابعت مفيدة شيحة، أن خامسا لا تسكت عن حقك الضائع، وبهيرة فضلت تصرخ بصوت يجمع بين الحزن والضياع والبؤس: انا مكلتش مكرووونة، مكلتش مكرونة، وسادسا المساواة طريق النجاح، والحاج عبغفور قال طالما الناس كلها بتاكل وهي واقفة فهو كمان مش عايز كرسي، رغم ان الاكل كده ينزل في الرجلين.
وأكملت مفيدة شيحة، أن سابعا جبر الخواطر: لما نسيوا فيهم افندي، وثامنا التخطيط السليم ودراسة الجدوى، وفتحية قررت تقسم المدعوين اطقم، كل طقم ٨ تنفار وكلهم هياكلوا ويشتحوا، وتاسعا الارتجال قد ينقذ الموقف احيانا: فاطمة وهي بتنقط الرقاصة مكنتش عارفة تقول ايه فقالت للرقاصة " عبد الوهاب ابني وابنه كملي انت بقى".


وانهت مقدمة برنامج الستات، عاشر حاجة وهي الاهتمام بالقيادات، و " كل انت يا عبده متشغلش نفسك بحد".