الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
رياضة

صحافة جنوب إفريقيا تكشف مصير بيرسي تاو مع الأهلي

الثلاثاء 23/أغسطس/2022 - 11:23 ص
بيرسي تاو
بيرسي تاو

كشفت تقارير صحفية في جنوب إفريقيا، عن مصير بيرسي تاو لاعب منتخب جنوب إفريقيا مع النادي الأهلي بنهاية الموسم الحالي.

 

وأكدت شبكة "سوبر سبورت" الجنوب إفريقية أن العلاقة بين الأهلي وبيرسي تاو وصلت إلى النهاية، وأن اللاعب سيغادر القلعة الحمراء بنهاية الموسم الحالي، علماً بأن عقد بيرسي تاو مع الأهلي ينتهي بعد موسمين.

 

"هي الفلوس بتطبع جوه النادي".. مجدي عبدالغني يهاجم الأهلي بسبب بيرسي تاو
 

وكان مجدي عبدالغني، نجم الأهلي السابق، شن هجوماً جديداً على إدارة القلعة الحمراء برئاسة محمود الخطيب، بسبب صفقة التعاقد مع بيرسي تاو، موضحاً أن الأهلي لم يستفيد من اللاعب بسبب كثرة الإصابات التي يتعرض لها.

 

وقال مجدي عبدالغني في تصريحات تلفزيونية، “بيرسي تاو اتدفع فيه أرقام كبيرة جدًا ما يقرب من 50 مليون جنية! .. هي الفلوس بتتطبع جوه النادي الأهلي ولا ايه؟! و كل دا علشان لاعب متعور أومال لو لاعب سليم هتدفع فيه كام؟”.

 

وأضاف مجدي عبدالغني، “من أول الموسم بنسأل بيرسي تاو، اتعلمه اختبار بدني، محمد صلاح بيلعب في ليفربول من 4 سنوات، وعندما جدد عقده تم عمل له اختيار لعل وعسى في حاجة جديدة حصلت، أي لاعب لازم يتعمله كشف كل سنة واختبار بدني ونفسي عشان يعرفوا انه مازال لائق إلا والأمور تبقى سايبة”.

 

رضا عبد العال: "الأهلي مش محتاج حارس جديد ولو لازم يضم يبقى نوير"
 


أشاد رضا عبد العال نجم الكرة المصرية الأسبق، بالثنائي علي لطفي ومصطفى شوبير، موضحاً في الوقت ذاته أن سامي قمصان كان يستحق البقاء على رأس الإدارة الفنية للفريق الكروي الأول بالنادي الأهلي.

 

وقال رضا عبد العال في تصريحات تلفزيونية، “الأهلي مش محتاج حارس جديد في ظل تألق علي لطفي ومصطفى شوبير بجانب محمد الشناوي، ولو محتاج يضم حارس جديد يضم نوير”.

 

وتابع، “الأهلي لا يحتاج إلى حارس مرمى جديد في الموسم المقبل وعندما حصل مصطفى شوبير وعلي لطفي على الفرصة كاملة في غياب محمد الشناوي استطاعوا الدفاع عن عرين القلعة الحمراء بجدارة، أتمنى استمرار ثلاثي فريق الأهلي في حراسة المرمى مع منح الفرصة للثنائي على لطفي ومصطفى شوبير في باقي مباريات الدوري الممتاز”.


 

وأضاف رضا عبد العال، “سواريش لازم يمشي، وهو لا يستحق مكانه في الأهلي، سامي قمصان لو كمل في القيادة الفنية للأهلي كان زمانه بينافس على الدوري”.
 

وتابع، "طالما هتعمل صفقات قوية، لازم مدير فني على أعلى مستوى، عشان تنافس وتاخد بطولة وترجع للدوري تاني وأفريقيا، لو عملت صفقات في وجود سواريش والطريقة اللي بيلعب بيها مش هنوصل لحاجة وهو لا يستحق المبلغ الذي يحصل عليه أبدًا".
 

واستكمل رضا عبد العال، "سواريش عارف أن كل 3 أيام في ماتش، والدوري مضغوط، الناس لا ضللوه ولا ضحكوا عليه، اشمعنا لما وقعت دلوقتي بتقول الإرهاق والإجهاد، إيه اللي خلاك مسكت، طالما مسكت يبقى تتحمل".