الجمعة 10 مايو 2024 الموافق 02 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
رياضة

"المهلة انتهت".. أمير مرتضى يكشف كواليس عدم التجديد لـ طارق حامد

الجمعة 11/مارس/2022 - 11:35 م
طارق حامد لاعب الزمالك
طارق حامد لاعب الزمالك

كشف أمير مرتضى منصور، المشرف العام على فريق الكرة بنادي الزمالك، كواليس قرار مرتضى منصور، رئيس نادي الزمالك بعدم التجديد لنجم الفريق طارق حامد.

وقال أمير مرتضى منصور في تصريحات تلفزيونية، "اجتمعت مع طارق حامد الخميس اللي فات عندي في البيت بحضور وكيله يحيي علي وقولتله الزمالك عايزك وهيقدرك ويديك اللي عايزه ، قالي انا مستني عرض قوي في الصيف من السعودية"، مضيفاً، "شعرت من كلام طارق معي انه يخطرني بشياكه بعدم رغبته في تجديد تعاقده مع الزمالك".

وتابع، "طارق حامد قال إديني مهلة أصلي استخارة وأرد  عليك، والمهلة خلصت ومش هفضل قاعد مستني ومع احترامي لطارق أنا بمثل الزمالك، مش عايز أضغط على طارق بس هو بطريقته بيعتذر عن إنه يجدد، طارق حامد لا يدعي الإصابة هو لغاية اللحظة دي فعلاً لا يدعي الإصابة، بس مشكلتنا التجديد والمهلة هنعمل الصح مهما كان وهنشتغل للمستقبل ونحاول نحارب على البطولات اللي احنا فيها ومش هنرمي الفوطة".

واختتم، "في لاعيبة بتاخد عرض الزمالك تحطه في الدرج و تبدأ تدور علي عروض خارجية، احنا مش عايزين نحط اللاعيبة في مواجهة مع الجمهور ولكن يجب مراعاة كرامة النادي".

وقرر مرتضى منصور، رئيس نادي الزمالك، تغريم محمود علاء 200 ألف جنيه بداعي الإساءة للجماهير، كما قرر إيقاف مستحقات اللاعبين حتى نهاية الموسم، وذلك بعد الهزيمة أمام الوداد المغربي بهدف دون مقابل، في المباراة التي جمعتهما اليوم، بـ"ستاد القاهرة"، ضمن منافسات الجولة الرابعة لدور المجموعات في دوري أبطال إفريقيا.

وقرر مرتضى منصور، عدم التجديد لكلا من: اشرف بن شرقي ومحمد اوناجم وطارق حامد ومحمد ابو جبل وعمر السعيد وعرض سيف الدين الجزيري للبيع، والاعتماد علي بعض لاعبي فريق 2003 لاستكمال مسابقة الدوري .

ورفع الوداد رصيده بقيادة مدربه وليد الركراكي إلى 9 نقاط متصدراً ترتيب المجموعة الرابعة بفارق نقطتين عن بيترو أتلتيكو الأنجولي الذي يلعب غداً السبت أمام ساجرادا الأنجولي في نفس الجولة، وتجمد رصيد الزمالك عند نقطتين وأصبح على وشك الخروج من دوري الأبطال للموسم الثاني على التوالي من مرحلة المجموعات.