السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
عاجل

الرئيس السيسي: هدفنا تقليل الاعتماد على الخارج في السلع الأساسية

الأربعاء 23/فبراير/2022 - 07:07 م
الرئيس
الرئيس

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الأربعاء، أن الدولة المصرية تهدف لتقليل الاعتماد على الخارج، في السلع الأساسية، وذلك خلال كلمته، لطلاب الكلية الحربية.


وأضاف الرئيس، أن الدولة تحاول بقدر الإمكان أن تظل المياه الموجودة المتاحة، معلقًا: "إحنا بمعالجة المياه بمعالجة متطورة جدا، عشان مفيش نطقة مياه لا تستخدم في مكانها الصحيح، إحنا عارفين كويس إن الحياة صعبة".


وتابع السيسي معلقًا "قبل كل ده كرم ربنا الكبير علينا، وديما أقول الكلمة دي عشان أبقى عارف كويس أوي ونعرف كويس كلنا أن احنا فيه كرم كبير لربنا على مصر وعطاء كبير جدا لينا"، كما أضاف مخاطبا الطلاب: "والله، أنا صادق معاكم، ربنا سبحانه وتعالى أفاض علينا بخير وأمان وستر وسلام واستقرار، وده من فيض كرمه علينا، وبقول ديما يارب متحرمناش من فضلك ومن عطائك ومن نصرك ومن سترك".



كما أشار أيضًا إلى صعوبة الحياة، معلقًا: "بس ده مش بس عشان الإنتاج بتاعنا، لكن حرصين على أننا نحافظ على الحد الأدنى من التكلفة، متبقاش كبيرة على الناس، الدولة تحاول تتدخل في النقطة دي، الحمد لله رب العالمين احنا في وضع أفضل كتير، وكل يوم بالعمل والجهد والصبر والتحمل والأمانة والإخلاص".