السبت 11 مايو 2024 الموافق 03 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
منوعات ومرأة

"أمهات مصر": هذه أفضل وجبات الإفطار قبل ذهاب الطلاب للمدارس

الخميس 30/سبتمبر/2021 - 03:14 م
عبير أحمد مؤسس إتحاد
عبير أحمد مؤسس إتحاد أمهات مصر

وجهت عبير أحمد، مؤسس إتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم، وائتلاف أولياء أمور المدارس الخاصة، منشور علي صفحة الإتحاد يتضمن: "الأمهات الشاطرين في المطبخ، ما تقولولنا أفضل الأكلات الصحية للفطار قبل الذهاب للمدارس علشان نفيد بعض"، وذلك مع قرب بدء العام الدراسي الجديد وفي إطار الإستعدادات.

وقالت عبير إن وجبة الإفطار هي الوجبة الأهم والتي يعتمد عليها الإنسان طوال يومه، خاصة الطلاب في جميع المراحل التعليمية، مشدده علي الإهتمام بها من جانب الأمهات وأن تكون وجبة متكاملة وبها جميع العناصر الغذائية حتي يستطيع الطالب أن يذهب للمدرسة بكل تركيز وحيوية ونشاط.

وإنهالت التعليقات من جانب أولياء الأمور من الأمهات، حيث قالت ولي أمر: "تمر باللبن أو بليلة أو طبق فول بالطحينة واللمون أو كورن فليكس، دى الحاجات اللى عودت ولادى عليها من وهم فى الكى جى".

وأضافت ولي أمر: "اعملي كيك، أو منين بالعجوة أو كوكيز ومع كوب اللبن أو تمر مع اللبن أو بليله، وياخدوا سندوتشات  وخيار وجزر"، وتابعت ولي أمر أخري: "أهم شيء قبل أي حاجه كل يوم الصبح علي الريق معلقة عسل ومعاها نقطه ليمون عشان ترفع المناعه".

"بليلة بلبن.. شوفان بلبن .. بيضة مسلوقة وموزة .. كورن فليكس، ياريت بقي علي أي حاجة بلبن عسل نجل وياريت اللبن يكون دافي علشان الشوفان ميفقدش قيمته الغذائية وأتمني الأمهات متعملش برجر وبانية في المدرسة نعمل وجبة فطار عادية وفاكهة"، تستكمل ولي أمر أخري: "قبل النزول عصير ليمون أو برتقال أو جوافة وعليهم معلقة عسل أبيض و3 حبات لوز، على فكرة أنا بعمل كدة من قبل كورونا، يوم شوفان، يوم بليلة، يوم معلقة عسل وبيضا وكوب حليب، دا قبل ما ينزلو المدرسة، وتمر طبعا مع كوب حليب، حليب باللوز، حليب وموز وافوكادو، كابس كيك أنا بعمله فى البيت بالشوفان واللوز والقرفة".

وقالت أخري: "بيضة اومليت بالخضار كده بالشوكه من غير عيش، بيضه مسلوقه وشاي بلبن، بليلة باللبن، كورن فليكس، توست عليه مربي أو جبنه وخيار، كام حباية تمر محشي لوز وكوب ينسون، بقسماط مع شاي بلبن أو بالجبنه، أو بيضه مسلوقه وكبايه لبن أضعف الإيمان، بليله كورن فليكس".