الخميس 18 أبريل 2024 الموافق 09 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
سوشيال

"دافعوا عنى ونصفونى".. فتاة تروى تجربتها مع الـ"بوركينى" بأحد الفنادق بالغردقة

الجمعة 02/يوليو/2021 - 04:47 م
صورة أرشيفية
صورة أرشيفية

تداول موقع التواصل الإجتماعى "فيس بوك"، منشور لفتاة تدعى "هدير"، والتى تروى فيه تجربتها الشخصية مع "البوركينى" فى أحد الفنادق بالغردقة، وتعاون من حولها معها وانصافها فى الموقف.

وقالت "هدير": "بمناسبة الهوجة بتاعة البوركينى والمهزلة اللى بتحصل اليومين دول فا أنا بصراحة حابة انقل تجربة إيجابية حصلت معايا فى الموضوع ، أنا من فترة كنت فى اوتيل فى الغردقة تحديدًا فى سهل حشيش و اتعرضنا انا واختي فى البسين لموقف عنصرى من أحد السائحات اللى كانوا في المكان لما شافتنا نازلين بالبوركيني فضلت باصالنا فترة بطريقة مريبة و قامت قالت للايف جارد فيما معناه اللي فهمته انها معترضة و ازاي ننزل كدا ! .. طبعا انا من اللي بسمعه اصلا و قلة الذوق اللي بتحصل توقعت ان الاوتيل يقف في صفها فانا توقعت هيحصل مشكلة! المفجأة بقى ان اللايف جارد وقف في صفنا كأنه ابونا".

وتابعت "هدير": "و حاول يفهمها ان دا swim suit مناسب للبسين ، ولكن الست عندًا فينا و في المكان راحت لبست تي شيرت قطن و قامت نطت في المايه قال يعني هي كدا لابسة زينا و مينفعش حد يمنعها ، اللايف جارد مسكتش و طلعها من البيسين و حصلت مشكلة مع المكان و برضه الاوتيل وقف في صفنا احنا و قالولي انزل زي ما انا عاوزة في اي بسين براحتي و بصراحة بعيدا عن كدا كنا بنتعامل هناك احسن معاملة من stuff كله..
وبجد احب اشكرهم على زوقهم و طريقة التعامل المحترمة مع الموقف و زي ما في اماكن بتتعامل مع الموضوع بطريقة عنصرية  جاهله في أماكن فعلا محترمة لازم نتكلم عنها يمكن دا يساعد و لو مساعد بسيطة في ان يكون في وعي اكتر من كدا و اماكن تانية تبطل عنصرية".