الجمعة 26 أبريل 2024 الموافق 17 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

بعد أزمة ابنة هبة قطب.. مراد مكرم: "لو مكان فيه قواعد نروح ليه؟"

الأحد 27/يونيو/2021 - 01:24 م
مراد مكرم
مراد مكرم

تضامن مجموعة كبيرة من الفنانين، عبر صفحات مواقع التواصل الاجتماعي، مع الفتاة التي تعرضت للتنمر، والتي تدعى، دينا هشام، ابنة الطبيبة هبة قطب، بعدما تعرضت للمضايقات، بعد رفض نزولها لحمام السباحة، لارتدائها مايو شرعي أو ما يعرف بـ"البوركيني".

ووصف الفنان مرام مكرم، بأنها أزمة متكررة، وذلك من خلال حسابه الرسمي على موقع "فيس بوك"، وقال في منشور له: "مصر كبيرة قوي يا جماعه، ما هياش أوضه وصاله علشان كل سنه نفس الخناقات، والصعبانيات، والكره، والشتيمه".

وتابع: "مصر فيها آلاف الكيلومترات من الشواطئ الجميله و آلاف بل ملايين حمامات السباحه، ليه ما يتمش تقسيم الشواطئ الي شواطئ للبوركيني و شواطئ للمايوهات العاديه...ابه الي يمنع يعني بدل صداع كل سنة ده...معظم الفنادق بالذات في المنتجعات عندها اكتر من حمام سباحه، تخصص منهم للبوركيني و منهم للمايوه العادي وخلاص...ايه المشكلة".

وأضاف: " بعدين لو مكان حاطط لنفسه قواعد ،هو حر ،ليه نروحله طالما لا تنطبق علينا الشروط...لو مكان عام حقك تعترضي بس طالما مكان خاص من حقه يحط القواعد الي شايفها في مصلحة مكانه ومن حقك تقاطعيه".

وروى قصة أحد المطاعم في منطقة شبرا، قائلا: "قصه قصيره حزينه حصلت من كام سنه في شبرا و معظم الشبراويه سمعت عنه.. .احد المطاعم الي اكتشفنا بعد كده ان مالكه اخواني ، كتب علي المحل مطلوب عمال و موظفين و تحتها المسيحيين يمتنعون.... و الكلام وصل للبابا شنوده في اجتماعه الاسبوعي.... من غير ولا تشنج ولا عصبيه ولا كلام كتير ،البابا رد و قال الي مش عايزنا مش عايزينه".

وأختتم: " بكل بساطه عدت بضعة شهور و قفل المطعم لصاحبه الغبي لانه عمل عداوه مع نص سكان شبرا و جزء كبير من النص التاني الي مش متربي علي التفرقه ....و عدت السنين و قفل خالص في مصر تقريبا.

الحياة فيها من المشاكل الحقيقيه ما يكفينا و زياده....كفايه هري بقي في الموضوع ده ،الحلول موجوده للي عايز يفكر في حل.. طبعا الصح ان كل واحد حر ما لم يضر بأحد... بس ده ممكن يبقي حل مؤقت لحين تغيير  المزاج العام المصري الي قبول الاختلاف و قبول الآخر دون تعالي من طرف ضد الآخر".