السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

مني زكى وأكرم حسنى يشاركان بحملة "شوف بعينى" لدعم ضعاف البصر

الجمعة 12/فبراير/2021 - 05:01 م
مني زكي
مني زكي

شارك عدد كبير من نجوم الفن في حملة "شوف بعيني"، والتي طرحتها مؤخرًا مؤسسة "بصيرة" لذوي الإعاقات البصرية، ضمن حملة "فبراير شهر التوعية بضعاف البصر 2021"، واحدث المنضمين الفنانة مني زكي، والفنان أكرم حسني.

وحرصت الفنانة مني زكي، على المشاركة فى تلك الحملة، ونشرت على حسابها الرسمى عبر موقع التواصل الاجتماعى "فيسبوك" صورة لها مبهمه، يغلب عليها اللون الأسود، قائلة: "اللى على الصورة ده مش فلتر، دي صورة طبيعية  بس من عين شخص عنده مياه زرقة أو (جلوكوما ) و دى من أشهر أنواع ضعف البصر وبتيجي من تكون سوائل على العين بشكل بطيء ومش ملحوظ و بتعلي ضغط العين وممكن تؤدى إلى فقدان كامل للبصر".

وأكدت على: " أحسن طريقة للوقاية هى المتابعة وقياس ضغط العين بانتظام؛  يقدر الشخص ضعيف البصر بسبب الجلوكوما يعيش حياة طبيعية لو إتدرب و إتعلم إزاى يستخدم المتبقى من بصره".

وأشارة إلى:"تابعوا مؤسسة بصيرة خلال شهر فبراير علشان تتعرفوا على أنواع ضعف البصر والخدمات اللي بتقدمها فى التأهيل والتدريب ؛ لما بنشوف الدنيا بعيون غيرنا بنقدر نتخيل حياتهم ونفهم احتياجتهم".


وشارك الفنان أكرم حسني،فى الحملة من خلال نشر صورة له يغلب عليها اللون الأسود، على حسابه الرسمى عبر موقع التواصل الاجتماعى "تويتر".



قائلًا: "اللى على الصورة ده مش بقع حبر، دي صورة طبيعية بس من عين شخص عنده مياه زرقاء أو (جلوكوما) ودى من أشهر أنواع ضعف البصر".
موضحًا أن: "وبتيجي من تكون سوائل على العين بشكل بطيء ومش ملحوظ وبتعلي ضغط العين  وممكن تؤدى إلى فقدان كامل للبصر، أحسن طريقة للوقاية هى المتابعة وقياس ضغط العين بانتظام".

اكد على: "يقدر الشخص ضعيف البصر بسبب الجلوكوما يعيش حياة طبيعية لو اتدرب واتعلم ازاي يستخدم المتبقي من بصره".

موضحًا: "تابعوا مؤسسة بصيرة خلال شهر فبراير علشان تتعرفوا على أنواع ضعف البصر والخدمات اللي بتقدمها فى التأهيل والتدريب؛ لما بنشوف الدنيا بعيون غيرنا بنقدر نتخيل حياتهم ونفهم احتياجتهم. 
#شوفب_عيني #ضعف_البصر #مؤسسة_بصيرة".