السبت 01 يونيو 2024 الموافق 24 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
توك شو

منة الشرقاوى: أنا زملكوية بس هشجع الأهلى .. والشاذلى: قيمة البايرن التسويقية أكبر بـ34 ضعفا (فيديو)

الإثنين 08/فبراير/2021 - 10:15 ص
فريق الاهلي
فريق الاهلي

قالت الإعلامية هدير أبو زيد، إنها تتمنى أن يحقق النادي الأهلي الفوز على غريمه القوي بايرن ميونخ بطل أوروبا في المربع الذهبي لكأس العالم للأندية المقامة في قطر، مطالبة الجمهور بتقديم النفسي للاعبين ومتابعة المباراة بمتعة ودون ضغط نفس.

ورد عليها الإعلامي محمد الشاذلي خلال تقديمها حلقة اليوم من برنامج "صباح الخير يا مصر"، الذي يعرض عبر القناة الأولى، والفضائية المصرية، قائلًا: "هنتبسط والأهلي هيعمل مفاجأة إن شاء الله وهنفرح وهتكون مباراة ممتعة جدًا، كلنا معاك يا أهلي، وكلنا بنشجعك، التقينا في مباراتين وديتين وفزنا عليهم في عام 1977 بهدفين لهدف أحرزهما شريف عبدالمنعم ومحمود الخطيب، وفي المرة الثانية التقينا ودينا في قطر عام 2012 وخسرنا بهدفين لهدف واحد، وأحرز الهدف محمد بركات". 

وأضاف: "الفارق كبير بين الفريقين، فالقيمة التسويقية للاعبي النادي الأهلي تبلغ بـ25.5 مليون يورو، بينما تبلغ القيمة التسويقية لبايرن ميونخ 879.5 مليون يورو، أي أن الفريق البايرن يتفوق على الأهلي بـ34 ضعفا، ونتمنى أن يقدم الاعبون مباراة تليق باسم وتاريخ النادي الأهلي، لأنه صاحب أكبر عدد من البطولات بواقع 101 بطولة مقارنة بـ71 لقبًا حققها النادي الأهلي". 

وعلقت هدير الشاذلي: "إن شاء الله نعمل ماتش حلو وأداء قوي من الطرفين، وفي بطولة القارات المنتخب عمل مفاجآت، تغلبنا على إيطاليا ولعبنا مباراة قوية ضد البرازيل، وأعتقد الأهلي ممكن يعمل مفاجأة".

وحول سؤال حلقة اليوم من البرنامج "هتتفرج على الماتش فين؟!"، قال الشاذلي: "هشوفه في البيت عشان الجو هادئ، وهطفي النور مع حبة لب وأتدفى في البطانية، وهتفرج مع بنتي".

أما الإعلامية منة الشرقاوي، قالت إنها مشجعة لنادي الزمالك، لكنها ستدعم الأهلي في مباراة اليوم: "أي حد هيعمل كده، والخصوصية دي مش هتلاقوها إلا في مصر، أي مشجع في أي دوري تاني أو في أي مكان، مش هنلاقي مشجعي ريال مدريد بيدعموا برشلونة لما بيلعبوا في مباراة خارجية، لكننا في مصر عندنا خصوصية وحماس لأي فريق بيلعب باسم مصر .. نتمنى إننا نلعب ماتش حلو، لكن مش عاوزين نطلع بسقف التوقعات ولا نضغط على اللاعبين، وإن شاء الله ربنا يكرمنا النهاردة من وسع".