السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

أحمد فلوكس للنائب رياض عبد الستار: "وقت الانتخابات بتجروا تتصورا معانا"

الخميس 21/يناير/2021 - 12:06 م
احمد فلوكس
احمد فلوكس

علق الفنان احمد فلوكس، على تصريحات النائب رياض عبد الستار الأخيرة بالشكر والتقدير للفن، بعد ‏تصريحاته السابقة المسيئة للفن والفنانين ووصفهم بالمفسدين في الأرض. 

ونشر "فلوكس" صورة عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي "انستجرام"، معلقا: "أنا مكنتش حابب ‏أبدأ أتكلم في الموضوع ده ولا أي موضوع يخص البلد أو أي حاجه وأكون في حالي.. ولكن بصراحة ‏مقدرتش أسكت عن ما قاله الأستاذ رياض عبد الستار عضو البرلمان .. لأن ماقاله لا يمس شخصي و ‏مهنتي وزملائي وحياتي فقط.. ولكن يمس أيضا أبويا اللي رباني وعلمني من مهنته اللي أحبها وأعطي من ‏عمره سنين و سنين لها". 
‏ 
وأضاف: "اعتذارك غير مقبول بالنسبالي أنا.. يا سيدي النائب لما الفنانين بيفسدو في الأرض إنتو بقى ‏بتعملوا إيه، طب يا عضو باشا لما وقت الانتخابات بتاعتكم بيجي بتيجو تجروا علي فنانين مصر علشان ‏تتصوروا معاهم و يقولوا فيكم كلمتين حلوين لأن إنتو عارفين إن فنانين مصر الناس بتصدقهم وبتحترم ‏شخصهم وعارفين إنهم أفيد من حضرتك وأشباهك مش مفسدين زي ما قولت يا ستاموني ..... من الواضح ‏إن انشغالك بالمال والسلطه بعدك أولا عن دينك لأن الدين بيقول ماتتهمش الناس في حياتهم وأعراضهم ولا ‏تظلم ولا تغتاب ولتقل خيرا أو تصمت وحاجات كتير". 
‏ 
وتابع: "وبما إنك لا تعي لدينك فأصبحت أنت من المفسدين في الأرض ليس عباد الله.. ثانيا من أنت لتحاكم ‏وتتكلم بلسان الدين وتصف عباد الله بهذا الوصف القاصي.. اللي بيحاسب يا نجم هو الله فقط و ليس عباده". 
‏ 
وأردف: "ثالثا من الواضح أيضا إن انشغالك بالمال والسلطة بعدك عن إن تكون رجل مثقف وواعي ‏ومدرك للامور، وهذا ليس صادم لي لأن اللي من نوعيه حضرتك تمامه هو الكلام فا تمامك هو ما تقوله ‏فقط و لكن فعل لن تفعل المطلوب، وهذا اتضح للعامه بعد رأيك اللي طلع من لسانك وهذه للاسف بداية ‏غير موفقه و للأسف اعطتني صوره سيئه احبطتني أنا شخصيا عن البرلمان وخصوصا إن هذة الدورة ‏مهمة جدا و أساسيه وعلي أعضاءها التحرك والفعل الازم للشعب المنتمي ليه،وإن يكون فعال وموثر مش ‏زي حضرتك كده بتتكلم و خلاص ومش عارف حتي تتكلم ولا عارف اللي بتتكلم فيه حتى ايه ولا عارف ‏تختار ما تقول ... فأنصحك أن تجلس في مكان كده علي جنب طول فتره دوره البرلمان الحالي علشان ‏الدوره دي محتاجة ناس بتفهم بجد مش بتوع كلام وخلاص وتكون واجهه مشرفه للبرلمان ده و دورته ‏الحالية وأعتقد إن هذا متوفر في أعضاء كتير في هذة الدورة أملنا فيهم كبير فا بالبلدي كده ماتلطهمش معاك ‏يا نجم بوجودك". 
‏ 
واختتم: "إقراء تاريخ الفن جيد وتاريخ البلد اللي إنت فيها عضو برلمان لتعلم جيدا من هم فنانين مصر.. ‏إسال أهلك يا حبيبي من هو فواد المهند س، من هو عبد الحليم، من هي أم كلثوم، ومن هو عبد المنعم ‏مدبولي، و كثيرون و كثيرون لا حصر لهم.. إقراء تاريخ يا حبيبي وأعرف فنانين مصر ازاي كانوا".‏