الثلاثاء 30 أبريل 2024 الموافق 21 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
صحة وطب

أستاذ صيدلة تحذر من أضرار البلاستيك على الإنسان

السبت 06/أبريل/2024 - 05:27 م
 الدكتورة أماني الشريف
الدكتورة أماني الشريف

حذرت الدكتورة أماني الشريف، أستاذ الصيدلة بجامعة الأزهر الشريف، من خطورة استخدام البلاستيك علي صحة الإنسان، قائلة: "من ساعة الانسان ما اخترع البلاستيك، أصبح البلاستيك بديل لحاجات كثيرة بداعي وبدون داعي. وبدل ما نوفر استخدام البلاستيك للأمور المهمة زي الأجهزة الطبية والالكترونية، والنقل أسرفنا في استخداماته، في كل حياتنا اليومية أصبح البلاستيك شريك فيها! واصبحنا عايشين في عصر البلاستيك".

 أستاذ صيدلة تحذر من أضرار البلاستيك على الإنسان

 

وأوضحت أستاذ الصيدلة بجامعة الأزهر الشريف، خلال حلقة برنامج "أسرار"، المذاع على فضائية الناس، اليوم السبت: "كان الهدف الاساسي من انتاج البلاستيك انه خفيف وضد الكسر وسعره معقول وسهل التشكيل. 


المشكلة بدأت لما أن الانسان فكر يصنع من البلاستيك منتجات للاستخدام مرة واحدةويرميهاdispoable!! 
ولكن البلاستيك اللي بيستخدم مرة واحدة بعد ما بنرميه بيفضل موجود  في الطبيعة مئات السنين!! لأن الطبيعة مش بتقدر تهضمه زي ما بتهضم الزرع والحيوانات وحتى البني ادمين! فالبلاستيك بيتراكم بكميات رهيبة في البيئة زي ما احنا شايفين ..  الانسان أفسد الأرض شايفين مقالب البلاستيك! ياالله البلاستيك لوث الارض و البحر! واتضررت الحياة البحرية بشدة وماتت حيوانات كثير نتيجة اكلها للبلاستيك أو اختناقها به". 


وأضافت: "التقارير البيئية افادت ان 40-60 % من الكائنات البحرية اتأثرت .. كل 3كيلو سمك بيصطادوا قصادهم كيلو  مخلفات بلاستيك.  ومع الزيادة المستمرة في استخدامات البلاستيك متوقع يوصل تصنيعه لاربع اضعاف الانتاج الحالي ومع سنة 2050 كمية السمك في البحارحتبقي اقل من كمية البلاستيك، حتى لما وجدوا له بكتيريا تحلل البلاستيك كل اللي عملته انها فتفتته لوحداته الأولية فقط واصبح ميكروبلاستيك أو نانو بلاستيك اللي هو برضه بلاستيك!! وبيفضل موجود في الطبيعة وعلى سطح البحر وقاعه وحتى في اكلنا وشربنا. الميكروبلاستيك بتتغذى عليه الكائنات الاوليه اللي بتتغذى عليها الاسماك اللي بتتغذى عليها الطيوروحيوانات كثير والانسان وكمان وجد الميكروبلاستيك في ميه الشرب وعينات ملح وعسل وعصاير  حتى الهواء كمان".