السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

إبراهيم أبو العطا: السعودية بتنور مسارحها وتطفي مسارح مصر

الثلاثاء 26/مارس/2024 - 12:26 ص
إبراهيم أبو العطا
إبراهيم أبو العطا

تحدث الفنان إبراهيم أبو العطا، عن اتجاه الفنانين إلى موسم الرياض بالمملكة العربية السعودية، بجانب تعليقه على تصريحاته السابقة بشأن عدم اعتزاله الفن.

إبراهيم أبو العطا: السعودية بتنور مسارحها وتطفي مسارح مصر

 

وقال إبراهيم أبو العطا، خلال تصريحات تليفزيونية: السعودية طول السنة بتنتج مسرحيات، بينور مسارحه ويطفي مسارح مصر، بيطفيها كإنتاج، ومفيش حد مهتم بالمسرح غير أستاذ أحمد الإبياري، والممثلين راحوا دلوقتي يشتغلوا في السعودية، وهما هما اللي بيعملوا المسرحيات كل شهر بالشلة بتاعتهم ويرجعوا.

 

وعن أمنتيه في عدم اعتزال الفن، فعلق إبراهيم أبو العطا: أنا بعشق الإبداع، أنا مش بمثل علشان فلوس، أنا لا أجيد إلا التمثيل، وأتمنى من الله أني معتزلش ومقعدش في البيت وأفضل شغال، وأموت وأنا بعمل رسالة سامية الناس تستفيد بيها، ولو بعثنا والكاست اللي فوق لسة شغالة هقولهم أنا لسة جاي طازة شغلوني معاكم، يعني لو فيه ممثلين وقاعدين فاضين فوق والدنيا كويسة أنا هشتغل معاهم إيه المشكلة؟ ربنا خلق الكون كله للإبداع.

 

وتابع: أنا مؤمن أن في حياة تانية على كواكب تانية غير مكتشفة، مش جايز أطلع في طبق طائر على كوكب تاني وأمثل في مكان تاني؟.

 

وأضاف: أنا دعيت قدام الكعبة أن محدش من ولادي يحب مهنة التمثيل، لأن أدهم ابني كان ناوي يدخل اللعبة دي وأنا اشفقت عليه من العذاب اللي أنا شُفته وطلبت من ربنا يبعدهم عن هذا المجال.