السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

هند صبري: أحن لصور الأبيض والأسود ولدي هوس بالتفاصيل

الخميس 21/مارس/2024 - 07:46 م
هند صبري
هند صبري

حلت الفنانة هند صبري ضيفة على برنامج "ألبوم صور" مع إيناس سلامة الشواف، على راديو إنرجي 92.1، وقالت إن في حياتها تعرضت للصدمات من عده أشخاص ولكنها تعلمت الكثير.

هند صبري: أحن لصور الأبيض والأسود ولدي هوس بالتفاصيل

 

وعن الصور مع المعجبين قالت: "بدأت  أحط نفسي مكان الجمهور واحيانا بضطر اضغط على نفسي علشان صورة مثلا حد طلبها و لا ارغب في ترك انطباع دائم عني عند اي حد ويكون سيء".

 

وقالت هند صبري ان خلال مشوارها الفني تعلمت الكثير،قائلة:"عندي هوس بالتفاصيل لانها هي اللي بتفرق في اي عمل عن الآخر واتعملت اني متمسكش باللي انا عايزاه واخذ كل الآراء والزوايا من أجل العمل"

 

وعن نظرتها للحياة قالت:"مفيش زاوية واحدة للحياة، الحياة مليانة بالتفاصيل ولازم  تشوف الصورة من اكثر من زاوية الحياة، ولازم يكون عندك مرونة لكل ال الآراء والزاويا ومن غير مرونة الدنيا بتكون صعبة".

وأكملت:"المبادىء في الحياة لا تقبل التجزأ يعني مينفعش يكون في اكتر من زاوية للكذب والخيانة".

 

وبسؤالها عن صور الأبيض والأسود، قالت: " بحن للأبيض والأسود لإن فيها ذكريات وتفاصيل كتيرة"، وكشفت عن اختيارها دائما للصور الجماعية في أي عمل قائلة: "كلنا بنحب الصورة الجماعية خاصة في اي عمل علشان  النجاح مش فردي".

وعن الفرق بين التصوير قديما وفي الوقت الحالي، قالت : "التصوير زمان كان لتخليد ذكري حلوة بس في الوقت الحالي التصوير بيكون فيه جزء ملهوش لازمة وبرا الكادر".

 

وختمت حديثها عن صور غزة، قائلة: "الصور اللي كنا بنشوفها من غزة هي صور لأول إبادة عرقية بتحصل على الهواء قدام العالم وللاسف العشرات الاف دفعوا الثمن بس ارواحهم خالدة ".