الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
توك شو

أول تعليق لمحافظ إسكندرية منذ إصابته بكورونا.. وتعليقه على ستانلي وكارفور

الأحد 03/يناير/2021 - 10:13 م
اللواء محمد الشريف
اللواء محمد الشريف - محافظ الإسكندرية

قال محافظ الاسكندرية اللواء محمد الشريف، في أول مداخلة له منذ إصابته بفيروس كورونا إنه لازال أمامه فترة تتراواح  بين ثلاثة إلى أربعة أيام حتى تنتهي فترة العزل الصحي الخاصة  به.

وتابع في مداخلة هاتفية عبر برنامج "كلمة أخيرة" الذي تقدمه الاعلامية لميس الحديدي على شاشة "ON" قائلاً :" الحمد لله الامور إتصلحت وبقت أفضل كتير".

وواصل: "النهارده مش حابب أتكلم كمحافظ  لكن كأحد المواطنين الذين أصابهم  فيروس كورونا وإصابة ليست  سهلة بل شديدة وعاوز أققول للمواطنين من تجربتي   كورونا صعبة مش سهلة  وتؤدي لتدهور  الحالة الصحية للانسان والتنفس وبيبقى صعب اوي مش زي الانفلونزا  خالص الموضوع  مش سهل".

ووجه رسالة للمواطنين في الاسكندرية وبقية المحافظات قائلا: "الموضوع مش سهل وكل واحد يتلزم  بالاجراءات الاحترازية كويس أوي أوي لان المرض صعب جداً".

وأردف: "رسالتي لغير الملتزمين الامر شديد الخطورة وكل واحد يخلي باله من نفسه وانا كمحافظ واثناء عملي ومباشرتي  للامور بشكل ميداني مكنتش حريص بشكل زيادة عن اللزوم أحياناً كنت بقلع الكمامه عشان أكلم الناس  وارجع ألبسها تاني   والكلام ده مش هكرره تاني لاني شفت المرض وعانيت منه أوي".

وواصل: "لما عملت الفحوصات كان الفيروس اثناء إجراء الاشعة قد لإقتحم الرئة بشدة والان  أحصل على جرعات كبيرة من الكرتيزون  حتى أكون بوسعي  السيطرة على المرض والحمد لله أفضل دلوقتي.. وبقول الكلام ده لكل المواطنين  محدش يعتقد إنه نوع من أنواع الانفلونزا وهيعدي".

وفي أول تعليق له على إحتفالات إستانلي  عشية إحتفالات راس السنة قال: "كنت حزين جداً أنا بشوفه ومهموم وحزين  حزني على المواطن السكندري أكبر من حزني على  نفسي وكنت بتخيل لو أنا كنت موجودوقتها كنت هنزل بفسي  وهمنع ده زي ماعملت المرة الي فاتت ومكنش الموقف  كويس.. وشفت كمان فيديوهات كارفور".

وكشف أنه يباشر عمله بالكامل من بعد عبر إستراحته التي يمكث فيها فترة عزله الصحي قائلا: "بباشر عملي كامل من الاستراحة لكن مافيش نزول ميداني لحد مأخف وأنزل وماحدث في كارفور أمر سيء جداً وغير مقبول مش معقول الدولة تمشي في إتجاه عبر الرئيس  ومجلس الوزراء  وإحنا نمشي في إتجاه  تاني الدولة  قامت بتأجيل الامتحانات وعملت كل حاجة  وبعدين نشوف مشهد زي ده سواء في ستانلي أو كارفور وكانا نسير عكس غتجاه الدولة وحرصها على سلامة وصحة المواطنين ومن أجل ذلك اصدرت توجيه ووقفت بالمرصاد  حتى نزلت الاجياء وباشرت عملها  في كارفور  واغلقنا 20 محل   لعدم إتباع   الاجراءات الاحترازية  لا من ناحية العدد ولا إرتداء الكمامة".

وأكد أن اية مكاسب مادية  لاتساوي شيئاً أمام صحة المواطن قائلا: " الناس والاسر  المتزاحمة والشباب في كارفور أو  ستانلي  مشهد مؤسف   الشباب كان فرحان فرحة زائفة بيضحك على نفسه  لانه أول ماهيصاب  مش هيعرف يتنفس وهيصيب اسرته".

وأستكمل: "عدد الي كانوا واقفين على الكوبري  ليلة راس السنة 2000 أو 3000  لكن عدد سكان محافظة الاسكندرية أكتر من 5 مليون لكن  ماحدث  يمثل هخطورة كونه بؤرة محتملة ممكن يصيبوا  الخمسة مليون الي في البيوت".