الأربعاء 01 مايو 2024 الموافق 22 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

المهن التمثيلية تستجيب لـ نجوى فؤاد بسبب أزمتها الصحية وتتكفل بعلاجها

الجمعة 15/مارس/2024 - 03:53 م
نجوى فؤاد
نجوى فؤاد

 استجاب الدكتور أشرف زكي، نقيب المهن داخل التمثيلية للفنانة نجوى فؤاد، وكلف اللجنة الطبية بضرورة متابعة حالتها وتنفيذ كل ما تحتاجه من علاج.

 

وتعيش الفنانة نجوى فؤاد لحظات صعبة على فراش المرض بعد أزمتها الصحية الأخيرة، حيث تعاني من الانزلاق غضروفي، معبرة عن استيائها بسبب عدم اهتمام نقابة المهن التمثيلية بحالتها الصحية بعد تدهورها.

 

وقالت نجوى فؤاد في تصريحاتها مع الإعلامية سهير جودة: مفيش حد من الفنانيين ولا النقيب سأل فيا، بقالي 6 أشهر بتعذب ومليش معاش علشان إحنا موظفين بالقطعة، مفيش أي حاجة للفنان خالص، الواحد ضيع عمره ببلاش.


وتابعت: الدكتور أشرف زكي قالي المعاش أعتقد 600 جنيه، قولتلهم ده أنا بديهم للبواب، الرحمة من عند ربنا ولازم يدوا الفنانيين أكتر من اللي بياخدوه دلوقتي كتير، لأن إحنا خدنا ملاليم وهما بياخدوا ملايين، لازم يساعدوا الناس الغلابة اللي مش قادرة تجيب مضاد حيوي علشان تتعالج، لازم يبقى لينا حل.


 

يُذكر أن نجوى فؤاد شاركت في سباق دراما رمضان الماضي بمسلسل "تلت التلاتة"، وهو بطولة: غادة عبد الرازق ومحمد القس والراحل مصطفى درويش، وعدد كبير من النجوم، ومن تأليف هبة الحسيني، وإخراج حسن صالح .