الأحد 05 مايو 2024 الموافق 26 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

أول تعليق من هشام حلمي بكر بعد وصوله مصر لتشييع جثمان والده

السبت 02/مارس/2024 - 11:34 م
حلمي بكر
حلمي بكر

قال  هشام حلمي بكر، عن حزنه لوفاة والده الموسيقار الكبير حلمي بكر: «الوضع صعب جدا أنا جالي الخبر وأنا في طريقي للمطار، كنت جاي أنقذ والدي ومع الأسف الشديد فشلت».

 

وواصل هشام حلمي بكر، خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامية لميس الحديدي، مقدمة برنامج «كلمة أخيرة»، عبر فضائية «ON» باكيا: «كنت جاي المطار وقبل ما أركب الطيارة بساعة ونصف جالي خبر فاة والدي، بدلا من إنقاذه، جاي أدفنه، أسوأ 28 ساعة عشتهم في حياتي».

 

وعن مشاعره أثناء الرحلة، قال «هشام»: «فكرت في كل الحاجات الحلوة اللي كنا بنعملها، الناس مش مقدرة، الناس عاوزة تحكم عليا وعلى أبويا وإحنا كنا راضين بعلاقتنا ببعض، عيب أبويا عصبيته، وإحنا متقلبين بعض وعشنا طول حياتنا متقبلين بعض، طول رحلة الطائرة تذكرت كل الحاجات الحلوة وأنا صغير وباخد العود وأعمل نفسي بلحن».

 

وأضاف: «كنا نروح نجيب الجرايد من محطة مصر ويصحيني من ورا أمي وكنا ننزل، كان بيحب يقرأ كل جورنال ومجلة في مصر الأيام دي انتهت».

 

وأكمل نجل حلمي بكر: «عندي أولادي الثلاثة متأثرين جدا، وأنا على الطائرة كانت مشاعري بعيط وزعلان وكل حاجة في نفس الوقت وراكب الطيارة وخايف تفوتني أخبار وأنا على متن الطائرة، بعت لأولادي رسالة وقلتلهم أنا أسف على جروب العائلة، معلش افتكروا الأيام دي وقد إيه العيلة مهمة وقد إيه لازم نفضل قريبين من بعض وأن اللي أنا بعمله أيا كان عاوزكم تتربوا على القيم».

 

وعن علاقته بوالده: أشار «فيه ناس فاكرة إن علاقتي بيه كانت سيئة وده محصلش، كنا بنتكلم مرة في الشهر أو كل ثلاثة أسابيع وأقصى مدة شهرين، لم نختلف نهائيا مؤخرا مش زعلنا من بعض، لكن زعلنا على بعض، كان بيفكر في أرملته سحر، ورجعوا وتزوجوا ولما لمته قبل عامين على عودته لها قال: كل ده علشان أنا بحب ريهام بنتي ومش عايزها تضيع في بيئة غير ملائمة».

 

ووجه هشام حلمي بكر، كلمة لأبيه باكيا، قائلا: «أنا أسف كان فيه جيش حاول إنقاذك والله العظيم أصحابك وأحفادك وابنك واخواتك وكل عائلتك كانوا جيش إنقاذ لك لكن للأسف ماقدرناش وفشلنا في ذلك».