الإثنين 06 مايو 2024 الموافق 27 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
عاجل

الحكومة توافق على وقف تخفيف أحمال الكهرباء خلال شهر رمضان المبارك

الخميس 22/فبراير/2024 - 05:01 م
الحكومة
الحكومة

وافقت الحكومة فى اجتماع مجلس الوزراء رقم 278 برئاسة الدكتور مصطفى مدبولي رئيس مجلس الوزراء، على وقف تنفيذ خطة تخفيف الأحمال الكهربائية خلال شهر رمضان الكريم، تيسيراً على المواطنين. 
 

مجلس الوزراء يوافق على وقف تخفيف أحمال الكهرباء خلال شهر رمضان المبارك

وكان الإعلامي عمرو أديب، قال الكثيرين تناولوا  موضوع موعد انقطاع الكهرباء في شهر رمضان، هل الأنسب قطعها قبل الإفطار أم بعد الإفطار، موضحا " في ناس كتير قالوا طبعًا لا قبل الفطار، إحنا بنعمل مليون حاجة بنطبخ والعيال راجعة من المدارس وجاي لنا ضيوف، وناس تانية قالت لا بعد الفطار بنتفرج على رامز ونصلي التراويح.. أنا مليش دعوة مش أنا اللى بقول وأتمنى لا يتقطع قبل أو بعد الفطار".

 

وقال خلال برنامجه "الحكاية" موجها حديثه للحكومة،" لو سمحتم مش عاوزين مفاجآت، متجيش قبل رمضان بيومين وتقول لي أنا عامله قبل أو بعد الفطار،الموضوع فى أيد الحكومة لا وزارة الكهرباء ولا وزارة البترول الموضوع تبع الحكومة".

 

ولفت إلى أنه لا يرغب في انقطاع التيار خلال شهر رمضان، لكنه يتفهم سبب لجوء الدولة لتخفيف الأحمال نتيجة الأزمة الاقتصادية، قائلا: "بما إن في اضطرار اتكلموا مع الناس، بلاش طريقة الجدول نزل ليلة رمضان، قولوا لنا ناويين تعملوا إيه بهدوء.. الناس مش ناقصة النور كمان، كفاية الأسعار ومفيش سكر".

 

وتابع " أتمنى تكون في مفاجأة لطيفة بمناسبة رمضان وتقول الحكومة إن الكهرباء تتقطع وقت صغير، أو يوم آه ويوم لا، أو متتقطعش خالص، المصريين بيعملوا حاجات كتير في رمضان"