الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

إلهام شاهين: الرقابة لازم تدينا الثقة ونبقى احنا رقباء على أنفسنا

السبت 30/ديسمبر/2023 - 11:18 ص
إلهام شاهين
إلهام شاهين

كشفت الفنانة إلهام شاهين، عن رأيها في فكرة الرقابة وحدود دورها تجاه المبدعين، موكدة أن الفن يحتاج أن يتوسع في بعض الموضوعات التي ترفضها الرقابة.

 

وقالت إلهام شاهين، في لقاءها مع الإعلامي خالد أبوبكر في برنامج “كل يوم” على قناة on: “أعتقد أن الموضوع في النظام العام لفكرة الرقابة، لازم يدونا الثقة ونبقى احنا رقباء على أنفسنا”.

أضافت: "إحنا مش هنعمل حاجة ضد بلدنا ولا فننا، إحنا رقباء أنفسنا، أنا بعترض ساعات أن بيكون فيه أفلام تافهة جدًا يتوافق عليها، أنا معترضة على ده، والمفروض إننا بنرتقي بذوق الناس وبنقدم فن ممتع وهادف".

تابعت: “فيه مشكلة في الرقابة والناس اللي بتقرا وبتحدد نعمل إيه ومنعملش إيه، واترفض لي أكثر من موضوع كانوا واخدين موافقة قبل كده، فأنا لما هنتج هعمل شئ مهم ومحترم وميهمنيش يجيبني إيرادات قد ايه”.

أشارت إلهام شاهين:" فيه مواضيع اشترتها خلصت المدة بتاعتها فكان لازم تتجدد المدة بتاعتها، وفوجئت أن فيه موضوع رفض لي بدون أسباب، فشعرت أن فيه شئ من التعنت".

وأردفت: “ نفس الشئ مع المخرجة هالة خليل كانت كاتبة موضوع عظيم، واترفض أيضًا بدون أبداء أسباب”.

 

أخر أعمال إلهام شاهين

وكانت إلهام شاهين،  شاركت مؤخرا بدور البطولة أمام الفنانة أحمد فهمي في مسلسل "ألفريدو" من كتاب"55 مشكلة حب للأديب الراحل نجيب محفوظ مع عدد من النجوم أبرزهم  ندى موسى، إيمان السيد، أمير شاهين، عابد عناني، أحمد فريد، ندى موسى، محسن صبري، محمد السويسي، إنجي كيوان، عمر شرقي،سيف زهران والمسلسل من تأليف عمرو محمود ياسين واقتباس من كتاب 55 مشكلة حب للأديب الراحل نجيب محفوظ، ومن إخراج عصام نصار.