الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
توك شو

سهير جودة تتوجه بالشكر لكل من دعى لها في أزمتها الصحية الأخيرة

الإثنين 18/ديسمبر/2023 - 01:14 م
سهير جودة
سهير جودة

قالت الإعلامية سهير جودة، إنها ممتنة لكل من افقتد وجودها وقام بالدعاء لها في الأيام الماضية، بعد تعرضها لوعكة صحية، مشيرة أن هذه الدعوات كان من أكبر عوامل الشفاء، والدعم النفسي الذي كان يحاوطها من أصدقائها مؤخرا.

 

وقالت سهير جودة في فيديو لها عبر صفحتها الرسمية على فيسبوك: "الاصحاب نعمة ورزق من عند ربنا، والناس اللي بتحبك احلى ثروة في الدنيا، حبهم ودعائهم، وفي عز الالم بكون سعيدة لما اعرف مين سأل عليا".

 

وأضافت سهير: “احساس الناس بالخوف عليك ده اروع احساس، اما الحاجات المستفادة من اي محنة ربنا بيختبرنا فيها، عشان يعرفنا اننا في نعم كبيرة وان روتين حياتنا العادي ممكن نشتاق للعادي دة”.

 

وأشارت سهير جودة: "الرسايل اللي ممكن ربنا يبعتهالنا اننا لا نلجأ للمسكنات اذا كان هناك الم كبير، لازم نعرف التشخيص ونروح نزور الدكاترة، ولازم نعمل سونار ولازم نعمل اشعة ونعمل تحاليل.. لازم نهتم بصحتنا صحتنا أمانة فلازم ننتبه لها".


وأوضحت: “لازم ننسى فكرة الحزن المؤجل، كنت بقول لنفسي انتي معندكيش رفاهية انك تتعبي او تستسلمي للتعب، فكنت بقاوم، المقاومة دي احيانا تكون مطلوبة بس لازم تكون فاهم انت عندك ايه الاول، وبعدين لو قدرت تقاوم لوحدك والقصة مش كبيرة ربنا هيديك القوة لكن منعتبرش اننا اقوياء الا لما نفهم في ايه من خلال التشخيص، ومن المهم كمان اننا نهون على أنفسنا وألا نضع أنفسنا طوال الوقت تحت ضغط، نحاول نهون على أنفسنا ونقلل التوتر ونقلل القلق من بكرة والخوف طوال الوقت من التفاصيل”.

 

وتابعت: "ربنا اكيد مقدر لنا كل حاجة هتحصل بس لما تحصل واحنا واخدين نفسنا وصحتنا وهاديين ومطمنين افضل بكتير من ان تحدث وحزننا مؤجل وضاغطين على أنفسنا كل دي مشاعر سلبية تجنبوها، وربنا يديكوا الصحة والعافية يارب".

 

واستطردت سهير جودة حديثها بتوجيه الشكر والامتنان لكل من افتقدها خلال الايام الماضية وقام بالدعاء لها لكي تمر بسلام من الوعكة الصحية التي لحقت بها مؤخرا.

 

وتوجهت سهير جودة بالشكر لكل جمهور ومتابعي برنامج «الستات»، والتي تقدمة عبر فضائية النهار برفقة صديقتها الاعلامية مفيدة شيحة، في أول ظهور لها على الشاشة بعد فترة غياب، حيث احتفت بها مفيدة على الهواء بمناسبة عودتها لتقديم البرنامج معها.

 

وأشارت: "خلينا طول الوقت ناخد الامور بهدوء وببساطة، ونعرف حكمة ربنا، انا انسانة روتينية وممكن الروتين يسبب ازعاج للناس لكن في وقت المرض بنتمنى عودة الحياة الروتينية، والحياة العادية دي في حد ذاتها نعمة، والصحة فعلا من اروع النعم، ربنا بيسترنا بحاجات كثيرة جدا اهمها ستر الصحة، وربنا يمتعكوا جميعا بستر الصحة، وممتنة لدعوات الجميع".

 

وكان برنامج “الستات” التي تقدمه الإعلاميتان سهير جودة ومفيدة شيحة قد حصل على جائزة أفضل برنامج لعام 2023، من مهرجان وشوشة للعام الثاني على التوالي، وقامت مفيدة بإهداء الجائزة لصديقتها سهير جودة على الهواء مباشرة.


وقامت سهير بإهداء جائزة البرنامج من مهرجان وشوشة لجمهور برنامج الستات وكل فريق البرنامج.