الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

ندى عفيفي تفتح النيران من جديد عن أزمتها مع لوسي بمسرحية "الحفيد"

الإثنين 16/أكتوبر/2023 - 07:55 م
ندى عفيفي
ندى عفيفي

عادت الفنانة ندى عفيفي، لكشف بعض التفاصيل الجديدة عن الأزمة التى وقعت بينها والفنانة لوسي، خلال عرض مسرحية "الحفيد" على المسرح القومي.    

وكتبت ندى عفيفي، عبر صفحتها على موقع التواصل الاجتماعي "الفيسبوك" قائلة:" سنة وشهر و18 يوما من يوم الواقعة وأنا أنتظر عدل ربنا ودايما كنت واثقة وعندي يقين بالله، ناس سابتني وناس وقفت جمبي وناس هاجمتني وناس كسرت أملي وناس ساندتني ودعمتني بكل قوة".

تابعت:" أحداث كتير وتفاصيل كتير، تعبت وأحبطت واتكسرت لكن دايما ملجأي هو حبيبي ربنا، قريبا بأمر من الله، دعواتكم في اللي جاي ورد الاعتبار الفني والأدبي".  


قالت لوسي وذلك خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي عمرو أديب في برنامج "الحكاية": "أنا اللي انسحبت ورميت طوبة العمل عشان لقيت ألفاظ خارجة وإيماءات وخروج عن النص.. ومضربتش حد مش رايحة اتخانق".

وأضافت "بيفكروا يرجعوا مسرحية الحفيد من غيري علشان أنا انسحبت، لأن ما ينفعش أبقى بعمل عرض محترم لأديب محترم وقصتين كل الناس عارفاهم اللي هما أم العروسة والحفيد وأبص بعد بروفات سنة ألاقي إن مش دا العرض اللي بشتغله".

وتابعت الفنانة لوسي: "تفاجأت بعد بروفات سنة لمسرحية الحفيد لقيت خروج عن النص وألفاظ خارجة وإيماءات أنا لا أقبلها في الشارع فما بالنا بالمسرح القومي وفي قاعة السيدة العظيمة سميحة أيوب، لأ أنا ما أقدرش أستحمل كده".

تعد مسرحية "الحفيد" عن رواية الأديب الكبير عبد الحميد جودة السحار، بطولة، عابد عنانى، شيريهان الشاذلى، يوسف المنصور، رنا خطاب، زينب العبد، محمود عبد الرازق، نشوى على عبد الرحيم، ندا عفيفى، عبد البارى سعد، بالاشتراك مع الفنان القدير عادل عفر، ومجموعة كبيرة من الفنانين.