الأربعاء 08 مايو 2024 الموافق 29 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
سوشيال

هتعمل عمرة بـ4000 جنيه.. مواطن يحذر من حيلة جديدة للنصب على المصريين

الأحد 03/سبتمبر/2023 - 10:23 م
المنشور المتداول
المنشور المتداول

حذر مواطن من حيلة جديدة للنصب على المصريين ، من خلال ادعاء شخص قدرته على القيام للغير بالعمرة بمقابل مادى يصل لـ 4000 جنيه.


وقال صاحب منشور التحذير ،"نداء لمشيخة الأزهر .. في واحد نصاب اسمه الشيخ "أ.م" زي ما هو ظاهر عندكم، بيعمل إعلان لانك ممكنتعمل عمرة ل والدك/والدتك او اي شخص تحب انك تعمل له عمرة عن طريق application بتبعت فيه اسم الشخص اللي عاوز تعمل له عمرة(سواء كان متوفي او عايش) و بتدفع في ال application مبلغ 4000 جنية و بمجرد ما تحول المبلغ في واحد واقف على باب الكعبةجاهز انه ياخد الاوردر كدا زي ال delivery بتاع application اللي اسمه TALABAT - طلبات - الواد ياخد الاوردر يقوم فاتح لكWeb cam - مانتا شاحن له ب 4000 جنية بقى - و يقوم يطوف يعمل مناسك العمرة و انت متابعه live عشان تطمن ان قلبه نابضبالإيمان تجاه ابوك المتوفي و ان مشاعره تجاه ابوك المتوفي تمام و كدا ".

 

وتابع ،"ياريت يا جماعة تقبضوا على الناس دي على وجه السرعة الشيخ أ.م دا بيحول أداء مناسك العمرة عشان تكون عاملة زي ما يكونالواحد بيطلب Big tasty من Talabat (دا بجد هو عامل promo code و قصص كدا زي ماكدونالدز بالظبط) الشيخ أ.م حاطت عروض و promo code لأول 500  طلب عمرة.