الأربعاء 15 مايو 2024 الموافق 07 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
سوشيال

معجزة تامة.. طبيب معالج لصاحب واقعة الشفاء من الشلل داخل الكنيسة يكشف تفاصيل جديدة

الخميس 17/أغسطس/2023 - 04:18 م
مصر تايمز

كشف طبيب معالج لحالة المهندس عماد فايز الذى أثار جدلا واسعا على مواقع التواصل الاجتماعى بواقعة دخوله الكنيسة مصاب بالشلل وخروجه واقف على قدمه.

وقال الطبيب،" شهادة حق اشهد انا دكتور / باخوم عاطف باسيليوس باخوم القمص بلامون باسيليوس ) أخصائي العلاج الطبيعي ( متخصص اعادة تأهيل حالات الشلل بأنواعه )بالآتى:كنت بعمل جلسات علاج طبيعي منزلية لابن الاستاذ جرجس ( الشهرة ا.عادل ) اخويا وحبيبى الاستاذ سامر  جرجس بعد حدوث حادث كبير له فى طريق العين السخنة من حوالى سنتين وشاءت الظروف انى اكون الدكتور المعالج لاستاذ سامر فى هذا الوقت …. استاذ سامر بعد فترة من العلاج نشكر ربنا اتحسن وبعدها كلمنى عن والده استاذ عادل وعرفنى نبذة صغيرة عنه وحددنا مع بعض مقابلة له معايا فى منزل ابنه الاستاذ سامر….. اتكلمنا مع بعض كتير عن التاريخ المرضى وشوفت الاشاعات بتاعته وهذكر ما وجدته وقتها ".

 

وتابع ،" دى الاهم علشان كده هكتبها بالعربى انزلاق فقرى شديد سبب اختناق اشبه بالقطع فى الحبل الشوكى  مما سبب فصل تدريجى فى التنبيه العصبى العضلى بالنصف السفلى من الجسم مما سبب توقف كامل بالحركة بهذا الجزء وهذه تعرف ب ( paraplegia )ثم فى وقت لاحق حدث معه ضمور فى المخ مما حول الحالة من شلل نصفى الى شبه شلل رباعى ( quadriplegia) وتأثر النطق ثم لاحقا فقد النطق .. وقد تحدثت معه انه لا يمكن للأسف عمل جلسات علاج طبيعى او اى عمليات لانه اى حركة كانت خطيرة جدا واحتمالية نجاحها صفر فى المئة..هذه شهادة منى فى تلك المعجزة الحقيقية التى انا التمست بصفتى متخصص تأهيل مثل هذه الحالات جزء كبير منها كان الملجأ الوحيد للشفاء منها تدخل من الله فقط بكل مقاييس الطب ..أشهد امام الله انها معجزة حقيقية تامة ببركة وشفاعة ام النور والدة الاله المتجسد الظاهر فى الجسد".

 

وكان رواد مواقع التواصل الاجتماعى قد تداولوا واقعة دخول المهندس عماد فايز  مصاب بالشلل لكنيسة العذراء ،  بلا حركة ولا كلام فى نصفه الأيسر ليقف على قدمه.

وقال  المهندس صاحب الواقعة فى تصريحات له عقب تداول الواقعة " وقعت من على السلم وقعة شديدة، وضهري اتكسر، لكن لما روحت للدكتور داس غلط على ضهري، حصلي قطع في النخاع الشوكي،ومن وقتها وأنا قاعد على كرسي متحرك، بعد ما اتصابت بالشلل الرباعي" هذا إلى جانب إصابته بضمور في المخ، أثر على حركة الكلام والأيدي.


وتابع  "انا كنت مضايق مكنتش بعرف انا بكتب ايه بسبب المرض كنت ببقا عايز اقول لمراتى حاجة فا اكتب حاجة غير اللى عايز اقولها وبع دكده حصلت المعجزة اللى لحد  دلوقتى مش مصدق هى حصلت ازاى بس الله موجود