السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
أخبار

أسرة طالب مصري في الثانوية السودنية يروى تفاصيل عودته لأرض الوطن

الأربعاء 10/مايو/2023 - 12:50 ص
صورة أرشيفية
صورة أرشيفية

روى علي الدين عبد المحسن الطالب في الثانوية السودانية والعائدج برفقة اسرته  كواليس ماتعرض له في رحلة الاجلاء  حيث واجهت أسرته صعوبات كبيرة قائلاً، كنت موجود عشان ألتحق بكليات القمة فدخلت الثانوية السودانية عشان أجيب مجموع كويس أدخل كلية الطب وأهلي كانوا وكانوا خايفين أروح بره  فبعتوني أخد ثانوية عامة من هناك وكان معايا أمي وأخويا الصغير. 


وتابع خلال مداخلة خلال برنامج "كلمة أخيرة" الذي تقدمه الاعلامية لميس الحديدي على شاشة  ON، كنا ساكنين فيأم درمان بين مبنى الاذاعه والكلية الحربية وكان وسط الضرب  والاشتباكات  أول يوم صحينا على هز الارض من شدة  القصف والدواليب وقعت كانت صعبة جداً والسقف إتخرم.


وأكمل، كنا أحياناً بنخرج نجيب أكل ومرة نزلت أجيب وجريوا ورايا  وقررنا نمشي   ثاني أيام العيد بعد حرق المنازل  التي إحترقت حولنا.


وتابع، قعدنا يومين في الموقف عشان نلاقي مواصلة ترضى تاخد مننا الفلوس اللي معانا. تواصلنا مع الهلال الأحمر والسفارة المصرية، وقعدنا 4 أيام في الطريق بالصحراء، ومكانش معانا لقمة.


ووجه الشكر للرئاسة على جهدا الدؤب في متابعة عملية الاجلاء قائلا علمنا أن الرئاسة كانت تتابع حالتنا منذ البداية، وكلفت وزير النقل بحل مشكلتنا وأبطال الأسفلت أنقذونا دول مش سواقين نقل دول أبطال.