الأربعاء 01 مايو 2024 الموافق 22 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
عاجل

الرئيس: نسبة البطالة 7,4 % وهى بالنسبة لدول كتير في ظل الأزمة الاقتصادية جيدة

الخميس 06/أبريل/2023 - 09:53 م
الرئيس عبد الفتاح
الرئيس عبد الفتاح السيسي

أدار الرئيس عبد الفتاح السيسي، حوارًا مفتوحًا مع أهالى حى الأسمرات، وذلك على هامش تناوله  وجبة الإفطار مع مجموعة من مواطني حي الأسمرات وبعض القيادات الشعبية وأعضاء مجلس النواب.

 

وقال الرئيس "كل سنة تقريبا منذ أن توليت المسئولية حتى الآن عدد الشقق التي تبنيها الدولة 2 مليون وحدة، وممكن يكون ربعهم أو أكتر يعملهم مطورين عقاريين غير المساكن اللى بيعملها الأهالى، وده فرص عمل، وهى مهن مرتبطة بالبناء، وهنا النقاش لنيا كلنا أنت بتعمل ده ليه، أنا بخلق فرص عمل للناس دون أن أدخل في موضوعات معقدة".

 

وأضاف الرئيس ،"  تريد 700 ألف فرصة عمل في السنة، وده اللى بيتخرجوا من الكليات، وفيه كتير من الدبلومات، وبالتالى حوالى مليون فرصة عمل في السنة، وهذا رقم ضخم جدا، ودول عملاقة لا تستطيع أن تفعل ذلك".

 

وتابع الرئيس السيسى :"نسبة البطالة 7,4 % وهى نسبة بالنسبة لدول كتير في ظل الأزمة الاقتصادية هي نسبة جيدة للغاية، ونريد أن نقللها، ونعمل فرص عمل أكتر من ذلك، ولابد أن نثق أن بصبرنا وجهدنا وإخلاصنا وأمانتنا".

 

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي ،" نسعى لتحسين حياة نحو 60 مليون مواطن من خلال مبادرة حياة كريمة"، وقال الرئيس " الناس الكبيرة اللى فى البيت تدعولنا فى الأيام المباركة إن ربنا يفرجها علينا".

 

وأضاف الرئيس السيسى خلال حوار مفتوح مع أهالى الأسمرات :"هناك 300 ألف شقة في الأسمرات وفي الإسكندرية ومناطق أخرى ولو اتسعروا انهارده هيكونوا 300 مليار جنيه".

 

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي خلال مأدبة افطار الاسرة المصرية بحى الأسمرات اليوم:" ربنا بيساعد اللي يساعد الناس"، مضيفًا:"هنعمل علي تحسين الخدمات والمرافق اكتر".

 

وأضاف الرئيس السيسى:" لازم تبقي ايدينا مع بعض علشان نتقدم.. ولازم نثق في انفسنا وفيما أنجزناه.. و المشروعات الجديدة والتنمية تستهدف خلق فرص عمل للشباب و نعمل على توفير مليون فرصة عمل في السنة".

 

وقال أحد أطفال الأسمرات للرئيس السيسي" بشكر حضرتك إنك خلتنا نحلم ونصدق حلمنا" ليقول له الرئيس " لازم تحلم وأوعي تبطل حلم"، كما ألقت طفلة من أطفال الأسمرات قصيدة شعر أمام الرئيس عبد الفتاح السيسي".

 

واستعرضت سيدة من الغارمات التى تم الإفراج عنها بقرار من الرئيس عبد الفتاح السيسي بالإفراج عن كافة الغارمين والغارمات قبل رمضان ، تجربتها موجهه الشكر للرئيس السيسي قائلة “ شكرا إنك فرحتنا في أول يوم رمضان وسط عيالنا، وربنا يسعدك، احنا كنا في ضيقة وكرب شديد، وحضرتك فكيت كربنا، جبنا احتياجات أكبر من طاقتنا ونوعدك عمرنا ما نعمل كده تاني، ربنا ما يرميك في ضيقة ويقدرك ويسعدك ويجبر بخاطرك”.

 

وقالت السيدة الغارمة المفرج عنها ،"الرقم كله 45 ألف جنيه، كان الحكم اللي بنفذ فيه أكتر من 70 سنة، وقضيت اللي قضيته وأنصح كل واحد ميحتاجش لإيصالات الأمانة وميخليش حد يكسره محدش يمضي وصولات الأمانة، أكتر حاجة كسرتنا حرامنا من عيالنا، ومهما نتكلم مش هنقدر نشكر حضرتك، الدنيا اللي رجعتنا ليها

ووصل الرئيس عبد الفتاح السيسي ، لمدينة الأسمرات ، لتناول الإفطار مع مجموعة من أبناء الأسمرات وبعض القيادات الشعبية ، وأعضاء مجلس النواب، كما تفقد الرئيس معرض الأسر المنتجة بمدينة الأسمرات ، وأكد الرئيس إنه سيتم توفير كافة ما يحتاجة المعرض من ماكينات ومعدات.

 

وقال الرئيس السيسي خلال تفقده معرض الأسر المنتجة بالأسمرات: طمنوني على أحوالكم في المساكن الجديدة