الأحد 05 فبراير 2023 الموافق 14 رجب 1444
رئيس التحرير
حازم عادل
سياسة

"حرق وشرخ بالجمجمة".. تعذيب طفل بطريقة مأساوية على يد زوجة أبيه

الجمعة 20/يناير/2023 - 12:41 ص
مصر تايمز

شهدت محافظة الإسكندرية واقعة مأساوية لطفل يتيم تعرض للتعذيب على يد زوجة أبيه.


وقال متداولي الواقعة" استغاثة لانقاذ الطفل اليتيم ابراهيم محمد ابو العلا عبد الهادي اللي تم تعذيبه من قبل زوجة ابوه دينا . ا.. طفل 5 سنوات دخل لمستشفى أطفال الرمل (الرعاية وينجت) الطفل بحالة جسدية و تنفسية سيئة جدا و بعد عمل اشعات و تحاليل وفحص طبي تبين وجود كسور واثار ضرب وحرق واصابات في عضوه الجنسي وكسر في الانف وزرقة في مختلف مناطق الجسم وتبين ان الموجودة مع الطفل زوجة الأب و ليست الأم وبعد عمل اشعه على المخ تبين وجود شرخين في الجمجمه وشرخ في الحاجز الانفي بالاضافة الى زرقة في العين والوجه واثار اصابات بالات حادة.


 وتابعت " تم عمل محضر بالواقعة من قبل المستشفى و تم حجز الطفل في العناية المركزة لتدهور حالته الصحية بشكل رهيب و تم احتجاز زوجة الأب بقضية جنحه !! الطفل ده تم الشروع في قتله ازاي جنحه ؟
ازاي طفل 5 سنوات يتم تعذيبة بالشكل البشع ده و في الاخر الست المجرمة دي تاخد جنحه الأم متوفية و محدش عارف يوصل لاي حد من اهلها علشان على الاقل تنتقل ليه حضانة الطفل و ده هيعيش مع مرات ابوه دي تاني ازاي لما تطلع !!! ".
 

وقالت "فين مجلس الامومة و الطفولة فين شرطة نجدة الطفل ؟!!!! ابراهيم عنده رهاب نفسي من الاكل و عنده حالة هلع و خوف شديد و عنده اصابات قديمة و اثار كسور في عظام القفص الصدري ظهرت في اشعاته ؟!!!".