الثلاثاء 07 مايو 2024 الموافق 28 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
محافظات

ممرضة معتدى عليها بقويسنا المركزي تروي التفاصيل: ضربوني وسحلوني والوزير قالنا مش هنسيب حقكم".. فيديو

السبت 03/ديسمبر/2022 - 03:44 م
 ممرضة معتدى عليها
ممرضة معتدى عليها بقويسنا المركزي

قالت علياء خيري عبدالعال، إحدى الممرضات المعتدي عليهن بمستشفى قويسنا المركزي بمحافظة المنوفية، إنهم فوجئوا باعتداء أهل مريضة عليهن أثناء أداء عملهن: " عملنا الواجب للحالة، وكانت بتعمل أشعة وسونار، وفجأة وإحنا بنكلم الدكتور وبنعلق ليها علاج، وهما اعترضوا، وضربونا، وواحدة منهم قالت لينا لازم دكتور يشوفها، وخدت التليفون من صاحبتي ورمته في الأرض".

 

وأضافت في بث مباشر مع "مصر تايمز"، أن السيدة والدة الشخص الذي اعتدى علينا، اعتدت علينا بكرباج، وكلهم كملوا علينا وضربونا وسحلوني، علشان بصور الواقعة، وضربونا ووقعنا على الأرض واتخبطت في الحيطة، وزقونا".

 

تابعت الممرضة المعتدى عليها: "إحنا بنات مش قادرين عليه، واعتدى علينا كأنه بلطجي، واتصلنا بالأمن طلب مننا منسيبهاش، والست طلعت لايف وقالت الحقوني أنا في المستشفى ومرات اخويا بتنزف، وصرخنا وأفراد الأمن حاولوا ينقذونا، وأهل البنت جابوا باقيهم ودكتورة معانا أخته قعدت تصرخ فينا، وتهددنا، لكن اعتدوا علينا كلنا بالضرب".

 

اوضحت: " فرد الأمن أخد البوكس مكاني وعنيه إتصابت، ومصطفى اعتدى علينا بالحزام وأهله بهدلونا، ولكن إحنا مش هنسيب حقنا، كرامتنا اتهانت، والوزير قال مش هنسيب حقكم".

 

يذكر أنه فور حدوث الواقعة، أصدروزير الصحة والسكان، الدكتور خالد عبدالغفار، تعليماته لوكيل الوزارة في محافظة المنوفية، بالتوجه إلى المستشفى، وإعداد تقرير تفصيلي عن الواقعة، وأسبابها وملابساتها، وما لحق بأعضاء هيئة التمريض من إصابات، وحصر تلفيات المستشفى واتخاذ الإجراءات القانونية في هذا الشأن.