الجمعة 26 أبريل 2024 الموافق 17 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

هند عاكف تفجر مفاجأة حول أزمة دعوات مهرجان القاهرة السينمائى

السبت 26/نوفمبر/2022 - 01:06 ص
مصر تايمز

كشفت الفنانة هند عاكف في لقاء لها ببرنامج نص الكلام مع الإعلامية راغدة شلهوب، تفاصيل أزمتها في حفل افتتاح الدورة الـ 44 لمهرجان القاهرة السينمائي الدولي.

 

وقالت هند عاكف، إن أزمة عدم حصولها على دعوة بسبب رد مكتب الفنان حسين فهمي، عليها بأن دعوات الممثلين مع نقابة المهن التمثيلية، ما جعلها تعود للنقيب الفنان أشرف زكي، مضيفة، أن أشرف زكي رد عليها بـ رسالة صوتية  قائلا مفيش الكلام ده.

 

وكشفت الفنانة هند عاكف، عن تسجيل صوتي للفنان أشرف زكي، حول أزمة دعوات مهرجان القاهرة السينمائي، قائلة: "غيبت عن المهرجان منذ عام 2015 وكنت أصرح تصريحات عن أن مصر بلد الأمان، ثم انشغلت بالعمل السياسي، ومابقتش أروحه، ولما رجعت المهرجان تاني؛ كلمتهم العام السابق، قولتلهم أنا رجعت، وحابة أتواجد زي ما كنت".

 

وأضافت "عاكف" خلال حوارها ببرنامج "نص الكلام" المذاع عبر فضائية "النهار":" تاريخي مشرف جدا، وأنا راضية عنه جدا وسعيدة به، سواء تاريخي الفني أو السياسي، والإدارة قالتلي إن الدعوات خلصت، ولكني أصريت؛ علشان أتواجد مع الفنانين، قالولي هنكتب اسم حضرتك في كشف من الكشوفات اللي فيه ناس هتيجي، ولكن الدعوات خلصت، وبالفعل دخلت وحضرت الفعاليات".

 

وتابعت: "هذا العام محبتش يحدث نفس الموقف، فقمت بالاتصال بإدارة المهرجان، وقولتلهم عايزة أعرف الدعوات اتطبعت ولا لسه؟، وعملت تليفون، وبلغوني أن اسمي مش في الكشف، وبالفعل بعت لأستاذ حسين فهمي، وبيني وبينه علاقة زمالة، وروحت على الإدارة ومالقيتهوش، ولقيت موظفة بتقولي: هند عاكف ملهاش دعوة في المهرجان، قولت: أنا أشك، فردت عليا بتقولي، أنتي كنتي لابسة إيه السنة اللي فاتت؟، وأنا كنت بمثِّل حضارة بلدي".