الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
رياضة

تعليق ناري من شوبير على أزمة الحكام قبل بداية الدوري

الخميس 13/أكتوبر/2022 - 01:18 م
أحمد شوبير
أحمد شوبير

كشف الإعلامي أحمد شوبير عن أزمة تهدد إنطلاق النسخة الجديدة من مسابقة الدوري العام يوم 18 أكتوبر الجاري.

 

تعليق ناري من شوبير على أزمة الحكام قبل بداية الدوري

 

وقال أحمد شوبير في تصريحات إذاعية "الحكام هددوا وقالوا مش هيحكموا لأنهم مخدوش فلوسهم من شهر مارس وكلاتنبيرج قالهم هيقعد مع جمال علام، يا ريت ما تدخلوش الراجل في الدوامة دي، لإنه لو دخل هيخدها اسبرنت من اتحاد الكرة للمطار ويقطع تذكرة بلا عودة اللي بتعملوه ده مش صح وفروا له مناخ جيد للنجاح، أنت من الأول وفر البيئة الجيدة للنجاح أنا في الوضع ده كده خايف وقلقان".

 

وأضاف أحمد شوبير، "الحكام أغلب من الغلب، فلوسهم ومستحقاتهم بتتأخر،  لكن لو لاعب فلوسه تتأخر الفيفا يجيبها المحكمة الدولية أي جهة إنما الحكام فلوسهم تتأخر عادي، والطبيعي لو الحكم غاب مفيش مباريات إلا عندنا، كان فيه ماتش الأهلي والاتحاد في الإسكندرية الحكام ماراحوش وقالك المنطقة ما بلغتش الطاقم، وكلموا الحكم أحمد جمال وراح للمباراة وأنقذ الموقف".

 

وتابع أحمد شوبير، "هل ممكن تروح محكمة والمحامين يروحوا والقضية تاخد مجراها، وبعدين القاضي يوم المحكمة ما تلاقوش على المنصة، ممكن أي حد يغيب المحامي مثلا يغيب إنما القاضي لأ، نفس الأمر في قضاة الملاعب".

 

شوبير يكشف كواليس أزمة أحمد حجازي مع إتحاد الكرة
 

 

وفي وقت سابق، كشف الإعلامي أحمد شوبير تفاصيل أزمة أحمد حجازي لاعب منتخب مصر ونادي اتحاد جدة السعودي مع اتحاد الكرة.

 

وقال أحمد شوبير في تصريحات إذاعية، "الأزمة بدأت عندما طلب أحمد حجازي من مسؤولي اتحاد الكرة صرف باقي مستحقاته المالية عن تكاليف علاجه بعد الإصابة التي تعرض لها مع منتخب مصر خلال المشاركة في بطولة كأس الأمم الأفريقية الأخيرة في الكاميرون، رد اتحاد الكرة على اللاعب بطلب فواتير العلاج حتى يستطيعوا صرف المستحقات التي يطلبها".

 

وأضاف أحمد شوبير، "أحمد حجازي  رد على اتحاد الكرة وقال مفيش فواتير بسبب عدم وجود إداري لتواجده مع المنتخب وقتها وهو من يقوم بعمل الفواتير، المصاريف ليست علاج فقط وتوجد إقامة وتذاكر طيران"، متابعاً، "عموماً القصة شايف إنها حاجات بسيطة وسهلة إنها تخلص، بس المشكلة يا حجازي إنت هنا أنت هنا بتتعامل مع فواتير مع قانون والقانون لا يتعامل إلا مع فواتير".