السبت 01 أكتوبر 2022 الموافق 05 ربيع الأول 1444
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

محطات فى حياة الراحلة ثريا إبراهيم التى تصدرت التريند بعد وفاة هشام سليم

السبت 24/سبتمبر/2022 - 01:30 ص
ثريا ابراهيم
ثريا ابراهيم

تصدرت الفنانة الراحلة ثريا إبراهيم التريند بعد وفاة الفنان هشام سليم وذلك بعد نشر الفنانة نشوي مصطفى موقف إنسانى لها مع الراحل هشام سليم.

 

حيث كتبت نشوى مصطفى، من خلال حسابها الرسمي على "فيس بوك": "افتكرت حاجة عن هشام سليم يمكن مش كتير يعرفوها  فى يوم راجعة من التصوير وكان فيها أستاذة ممثلة كبيرة الله يرحمها اسمها ثريا إبراهيم - قالت لى نشوى معنديش عربية توصلينى فى طريقك لأقرب مكان أنزل اخد تاكسى قلت لها  تاكسى إزاي هاوصل حضرتك لباب البيت".


وتابعت نشوى مصطفى:"واحنا ماشيين قالت لى عارفة الشقة اللي حتوصلينى ليها دى مين جابهالى قلت لها مين ؟؟  قالت لى شيريهان — وحكت لى انها كانت بتشتغل معاها مسرحية شارع محمد على وكانت بتيجى كل يوم من طنطا للقاهرة وترجع تانى لان بيتها كان هناك ولما شريهان عرفت قالت لها شوفى الشقة اللي تحبيها وانا حاشتريهالك — ولما اشترتها كانت فرحانة اوى".

 

اختتمت عن موقف هشام سليم مع ثريا إبراهيم : “ ولما هشام عرف بارك لها وقال لها فرشتيها ولا لسه قالت له فرشتها قال لها كان نفسى افرشهالك قالت له وهى بتهزر  طيب ما تعمل حاجة تانية قال لها تحت امرك — قالت له نفسى احج — تانى يوم لقت شركة سياحة بتكلمها وبلغتها ان هشام دفع كامل التكلفة وكانت خمسين الف جنيه وكمان وهى رايحة  عطاها مصروف الرحلة وقال لها ادعى لى —  بس كده — الف رحمة ونور”.


وثريا إبراهيم اشتهرت بدور الكبيرة فى فيلم "كتكوت" للفنان محمد سعد وولدت في 3 ديسمبر 1937 بمحافظة الغربية بمدينة طنطا وتزّوجت من رجل خارج الوسط الفني وأنجبت بنت تدعى إيمان و3 أولاد

 

وشاركت ثريا إبراهيم بصوتها في عدد من أفلام شركة ديزني ومنها فيلم "شركة المرعوبين المحدودة" بدور "روز" كما شاركت فى عدد كبير من المسلسلات والأفلام والمسرحيات.

 

وكان أخر أعمال الراحلة ثريا إبراهيم فيلم "زواج مستحيل"، ولكنها لم تكمل التصوير باقي المشاهد ورحلت في 18 يناير 2015 بعد معاناتها مع المرض الذي أدخلها العناية المركز حوالي 13 مرة خلال 7 سنوات.

 

وتغيب نجوم الفن عن عزاء ثريا إبراهيم فلم يحضر العزاء سوى عدد قليل من النجوم وفنانة واحدة هى الفنانة منال سلامة كما قالت ابنتها فى وقت جنازتها