الثلاثاء 23 أبريل 2024 الموافق 14 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
توك شو

بسمة وهبة تروي كواليس رحلتها العلاجية: أسعار الخدمات "قياسية"

الإثنين 12/سبتمبر/2022 - 09:32 م
بسمة وهبة
بسمة وهبة

روت الإعلامية بسمة وهبة، تفاصيل جديدة، خلال رحلتها العلاجية بالعاصمة البريطانية لندن، موضحة أن الوضع الذي تمر به مصر الآن أفضل من دول أخرى بكثير، حتي من الدول الأوروبية، معقبة:" الحمدالله إن بلدي على وضعها، مهما كان الوضع، في ظل الأزمات العالمية  وإحنا مش أحسن وضع وحال في الدنيا بس أحسن من غيرنا، وأان شفت محلات عالمية في دول أوروبية للأسف المحلات دي قفلت وأغلقت أبوابها بسبب الأزمات العالمية والناس اللي في شوارع لندن كتروا المحلات هناك قفلت والناش مفترشة الأرض وكتروا والمطاعم ليست أفضل شيء، فالخدمات في الفنادق أصبحت سيئة بسبب العمالة وانخفاضها".

 

وأشارت وهبة، خلال برنامجها "90 دقيقة" المذاع على شاشة "المحور"، إلى أن بريطانيا تمر بظروف صعبة، حيث تم التنويه بعد استخدام الحمامات لأكثر من 5 دقائق والحد من استهلاك الكهرباء، كما ارتفعت اأسعار الخدمات بالمستشفيات لأرقام قياسية، ولا يذهب إليها سوى المضطر.

 

وذكرت أن أسعار الخدمات في المستشفيات وصلت لأرقام صخمة، ولا يذهب إليها إلا المضطر، والغلاء هناك "غير طبيعي" في كل شيء، بسبب الأزمة العالمية الاقتصادية، مضيفًا:" إحنا في مصر في أزمة، لكن الدولة المصرية تعمل على تجاوزها، ولولا الإنجازات الأخيرة كنا هنوصل لمرحلة سيئة جدًا".


وواصلت:"من الآخر.. لازم يكون عندنا أمل وحماس عشان نعرف نعيش ونتحدي ونعدي، ويكون عندنا رضا بحياتنا وقدرنا.. وأان مش طالعة أدي درسن بل نصيحة هتفيدنا، عشان نقدر نتحمل اللي جاي والازمة اللي بيعاني منها العالم.. والجميع سيدفع الثمن سواء الغلاء أو العناء وزينا زي غيرنا، وأان شفت المواطن بيعاني إزاي في الدول الأخرى..فيه كانت بتلعب بالفلوس لعب، وتحولت للأسوا وانظروا إليها الآن.. ومصر الآن واقفة على رجليها بفضل ربنا ".