الأحد 27 نوفمبر 2022 الموافق 03 جمادى الأولى 1444
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

مفيدة شيحة: سميرة سعيد عندها شجاعة تخوض التجارب المختلفة

السبت 10/سبتمبر/2022 - 05:45 م
مفيدة شيحة
مفيدة شيحة

عبرت الإعلامية مفيدة شيحة، عن رائيها لأغنية كرباج للفنانة سميرة سعيد، قائلا :"غنوة جديدة جريئة  لسميرة سعيد!، و طول عمرها بتحب التجديد و عندها شجاعة  تخوض التجارب المختلفة". 


وأضافت مفيدة شيحة، في تصريحات تلفزيونية مساء اليوم ، أن :"اغنية كرباج.. اتطرحت من اسبوعين تقريباً كأحدث عمل فني لسميرة سعيد و اللي جمعها مع الموزع طارق مدكور بعد عشرين سنة من آخر غنوة ليهم مع بعض.. يوم ورا يوم! الغنوة من كلمات وألحان عزيز الشافعي".


وأضافت مفيدة شيحة، أنمن خلال الغنوة دي بيغير و بيجدد تماماً  شكل التعبير عن السعادة و الحب بكلمات جديدة خالص.. زي ندغة لبان.. و نعنشة جنزبيل .. و اللي فات حمادة"، متابعة أن :"كلمة كرباج نفسها كتعبير عن الحب من أول نظرة.. كلمة منتوقعهاش.. لأن فيها عنف شوية و لكن لها معنى في الثقافة الشعبية و بقت مفهومة و متداولة بين الشباب من مدة.. كرباج تعبير عن الجمال ..! ". 


وتابعت مفيدة شيحة، أن :"كانت بتنجح في دا و عشان كدا جمهورها مش متوقع منها حاجة واحدة و عنده مساحة واسعة  لتقبل أشكال كتيرة من الغنا اللي ممكن جداً ميقبلهاش من حد غيرها.. الغنوة حققت ٢ ونص مليون مشاهدة ع يوتيوب خلال اسبوعين.!.