الخميس 11 أغسطس 2022 الموافق 13 محرم 1444
رئيس التحرير
حازم عادل
محافظات

امتحان الجبر يثير غضب أولياء أمور طلاب الثانوية العامة في بورسعيد (فيديو)

الثلاثاء 19/يوليو/2022 - 02:33 م
أولياء الأمور
أولياء الأمور

رصدت كاميرا "مصر تايمز" بالبث المباشر آراء أولياء أمور الطالبات قبل خروجهن من الامتحان، اليوم الثلاثاء، وعقب امتحان الجبر والتفاضل، وتباينت الآراء  بينهم  ما بين مستنكر وساخط ورافض لنظام البابل شيت.

 

امتحان الجبر يثير غضب أوياء أمور طلاب الثانوية العامة في بورسعيد (فيديو)

 

أعربت إحدى الأمهات من أولياء الأمور عن سخطها الشديد لقصر مده الإختبار، موضحة أنه لا يستطيع الطالب حل الإختبار في المده الزمنيه المحدده مستنكره لطول الامتحانات وقائله "إزاي يحل 25 سؤال في ساعتين".


واستنقرت احدى الامهات من اولياء الامور لطالبات الثانويه العامه لصعوبه الامتحانات بوصفها امتحانات تعجيزيه اكبر من مستوى الطالب وقالت "بنتي بتقول لي ادعي لي انجح وما تحلميش بمجموع".


فيما استنكرت احدى اولياء الامور ليه قنوات "التليجرام" التي تسرب امتحانات الثانويه العامه معربه عن سخطها الشديد لضياع مجهود الطالب لمده 12 شهر من المذاكره معربه عن غضبها وقائله "اقفلوا قنوات اللي بتسرب الامتحانات وبتضيع مجهود عيالنا".

 

وصرخت احدى الأمهات قائله "ايه المصيبه اللي احنا فيها دي" .."ضاع عرق وتعب بناتنا"، من المذاكره في امتحانات صعبه وتعجيزيه وامتحانات طويله ومحتاجه وقت اطول من اللازم ما بتديش فرصه للطالب يفكر ليستطيع حل الامتحانات واعربت عن غضبها الشديد بنظام البابل شيت قائله "نظام البابل شيت نظام فاشل".